Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-4/10/JP
z 27 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-4/10/JP
Data
2010.01.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
nieodpłatne przekazanie własnej jednostce
stowarzyszenia


Istota interpretacji
opodatkowanie przekazania zespołu zorganizowanych składników majątku do własnego, wydzielonego w strukturze Stowarzyszenia zgodnie z jego statutem zakładu



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2009r. (data wpływu 15 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2009r. (data wpływu 31 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania zespołu zorganizowanych składników majątku do własnego, wydzielonego w strukturze Stowarzyszenia zgodnie z jego statutem zakładu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania zespołu zorganizowanych składników majątku do własnego, wydzielonego w strukturze Stowarzyszenia zgodnie z jego statutem zakładu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 grudnia 2009r. (data wpływu 31 grudnia 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1288/09/JP z dnia 7 grudnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie realizuje projekt budowy sieci szerokopasmowej. W projekcie, w jego pierwszej fazie zakłada się nabycie składników majątkowych składających się na infrastrukturę teleinformatyczną częściowo przygotowaną do świadczenia usług telekomunikacyjnych. W drugiej fazie projektu ów zespół składników majątkowych zostanie wykorzystany do udostępniania sieci innym operatorom oraz jednostkom samorządu terytorialnego. Zatem składniki majątkowe wytworzone w fazie inwestycyjnej projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych polegających na udostępnianiu sieci innym podmiotom.

Oznacza to, że część działań prowadzonych w przyszłości podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT, a część nie. Sprzedaż usług telekomunikacyjnych nie jest głównym celem Stowarzyszenia, niemniej z powodów ekonomicznych przewiduje się taką konieczność w celu uzyskiwania dodatkowych przychodów na pokrycie kosztów działalności statutowej.

Uwzględniając jednak w tym zakresie przyjętą konstrukcję projektu oraz treść Krajowych wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013, zgodnie z którymi podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy gdy został faktycznie poniesiony przez beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, należałoby uznać, iż podatek VAT nie będzie wydatkiem kwalifikowanym - tzn. niemożliwy będzie zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w jakiejkolwiek formie - w tym projekcie, w części, w jakiej nabyte składniki majątku oraz nabyte towary i usługi, służyć będą czynnościom nieopodatkowanym podatkiem VAT.

Stowarzyszenie nie jest obecnie podatnikiem VAT, ale decyzję o rejestracji uzależnia m.in. od uzyskanej interpretacji w odpowiedzi na niniejszy wniosek o jej udzielenie.

Stowarzyszenie w przyszłości będzie w stanie wiarygodnie ustalić, jaka część nabywanych towarów i usług służy jego działalności opodatkowanej, a jaka nie.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 grudnia 2009r. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym, ustawy z dnia 8 marca 1998r. o samorządzie gminnym, ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz uchwalonego i zarejestrowanego Statutu. Założycielami Stowarzyszenia były cztery samorządy: Miasto R, Miasto D, Miasto S i Powiat L. Obecnie trwa poszerzanie grona członków Stowarzyszenia. Obecnie jest 38 Samorządów. Proces poszerzania nadal trwa.

Podstawowym celem Stowarzyszenia jest: „wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrona wspólnych interesów podmiotów będących członkami Stowarzyszenia przez wspomaganie rozwoju komunikacji elektronicznej”. Cel ten chce osiągnąć poprzez: „budowę infrastruktury koniecznej do zapewnienia łączności radiowej pomiędzy członkami stowarzyszenia z dostępem do internetowej sieci szerokopasmowej”. Stowarzyszenie stara się pozyskać środki unijne w celu dofinansowania planowanej inwestycji. Działalność, obecna nie generuje żadnych obrotów, natomiast czy udostępnienie internetu własnym członkom będzie stanowiło obrót, jest to jedna z kwestii o jakiej rozstrzygniecie Wnioskodawca zwraca się z pytaniem w niniejszym wniosku.

Statut stowarzyszenia przewiduje następujące źródła finansowania:

  • składek członkowskich,
  • darowizn,
  • dotacji, grantów, subwencji itp.,
  • spadków i zapisów,
  • odsetek bankowych,
  • innych przewidzianych prawem źródeł,
  • wpływów z opłat za usługi,
  • dochodów z własnej działalności gospodarczej, które służą realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Na dzień dzisiejszy są to składki członkowskie.

Obecnie pobierane są składki członkowskie i przeznaczane na działalność bieżącą stowarzyszenia. Wysokość ich zależy od rodzaju samorządu i od liczebności mieszkańców obszaru obejmującego dany Samorząd. Na etapie inwestycji, gdy będą pozyskane środki pomocowe, składki członkowskie będą powiększone tak, aby zapewnić Stowarzyszeniu wymagany wkład własny do dofinansowywanego projektu. Składki ustala Walne Zebranie Członków.

Pewna część środków pozyskanych ze składek jest przeznaczana na potrzebne opracowania i analizy dotyczące przyszłej inwestycji, ale nie jest to jeszcze budowa sieci szerokopasmowej, a jedynie przygotowanie wstępnej dokumentacji wykorzystywanej na kolejnych etapach realizacji tego projektu.

Generalnie Stowarzyszenie będzie właścicielem wybudowanej infrastruktury teleinformatycznej i będzie ją wykorzystywać na dwa sposoby:

  1. niekomercyjnie udostępniać będzie dostęp gminom - członkom stowarzyszenia,
  2. komercyjnie udostępniać dostęp innym podmiotom niż członkowie stowarzyszenia.

W tym drugim wypadku rozważa się wydzielenie w strukturze stowarzyszenia tzw. zakładu (podmiotu bez własnej osobowości prawnej, ale sporządzającego osobny bilans), który prowadziłby działalność gospodarczą. Wydzielenie takie przydatne byłoby między innymi ze względu na przejrzystość prowadzonej działalności i jej rozliczenie w rozumieniu podatkowym wobec fiskusa i ekonomicznym wobec członków stowarzyszenia.

Wybudowana infrastruktura teleinformatyczna nie będzie przekazana gminom - członkom stowarzyszenia. Właścicielem sieci pozostanie stowarzyszenie, nawet gdyby we własnej strukturze organizacyjnej wydzieliło tzw. zakład.

Wnioskodawca uważa, że udostępnienie internetu niekomercyjnie – gminom - członkom Stowarzyszenia obrotem nie jest i nie będzie. Członkowie płacą składki nie jako „opłatę” za internet, ale z powodu uczestniczenia w całokształcie działań stowarzyszenia. Natomiast komercyjne udostępnienie sieci innym podmiotom byłoby według Wnioskodawcy obrotem.

Udostępnienie członkom - gminom nie jest według Wnioskodawcy usługą. Natomiast udostępnienie komercyjne klasyfikowane będzie wg PKWiU 61.10.4 - Usługi udostępniania internetu świadczone przez telekomunikację stacjonarną; 61.20,4 - Usługi udostępniania internetu realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej. Z pytaniem w tej sprawie Wnioskodawca nie zwracał się jak dotąd do Urzędu Statystycznego.

Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystywania budowanej infrastruktury na etapie inwestycji w tym sensie, że nie będzie to możliwe z oczywistych względów technicznych. Podczas inwestycji sieć będzie tworzona i przygotowywana do oddania do użytku.

Według Wnioskodawcy udostępnienie dostępu do internetu członkom - gminom nie stanowi dostawy usługi, ale realizację celów statutowych. Dlatego Wnioskodawca nazywa to dostępem niekomercyjnym. Składki członkowskie pośrednio finansują przedsięwzięcie, ale nie należy ich utożsamiać z „zapłatą" za usługę.

Wnioskodawca wskazał, że formułując pytanie o „proporcje” chodzi mu o zastosowanie w jego sytuacji art. 90 ustawy o podatku ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że chodzi mu o metodę ustalenia proporcji związaną z zasadą proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Między innymi dlatego rozważa wydzielenie w strukturze stowarzyszenia zakładu.

Pytanie zawarte we wniosku dotyczy wyłącznie projektu sieci szerokopasmowej, jej budowy i dostępu do niej. W pozostałym obszarze działalności Stowarzyszenia pytanie nie dotyczy.

Zgłaszając wątpliwości, Wnioskodawca zajął jednocześnie stanowisko w tej sprawie. Pytanie dotyczy realizowanego przedsięwzięcia - a w szczególności wydzielenia w strukturze organizacyjnej stowarzyszenia zakładu.

Prawo o stowarzyszeniach pozwala tworzyć tzw. zakłady. Wnioskodawcy chodzi o wydzielenie w strukturze stowarzyszenia jednostki organizacyjnej, która zajmie się działalnością komercyjną w takim znaczeniu, że niektóre operacje, mające charakter typowo gospodarczy wydzieli się tam w celu ich łatwiejszej kontroli i rozliczenia. Dochód z tej działalności podlegałby opodatkowaniu, o ile nie przekazano by go na cele statutowe. Jednostki takie wg ustawy o rachunkowości sporządzają samodzielnie bilans, który jest łączony z bilansem całego Stowarzyszenia.

Zobowiązania podatkowe w podatku dochodowym, VAT i innych zgłasza się i rozlicza wg właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego (jeśli nie jest to ten sam Urząd, który jest właściwy dla siedziby głównej stowarzyszenia). Właściwe w tym względzie są przepisy podatkowe. „Podmioty” takie nie mają własnej osobowości prawnej - jeśli kieruje nimi inna osoba niż Zarząd Stowarzyszenia udziela się takiej osobie odrębnych, stosownych pełnomocnictw. Zakład nie posiada „innego” NIP i „innego” REGON - aczkolwiek w aktualizacjach NIP , REGON i KRS Stowarzyszenia umieszcza się stosowną informację.

Stowarzyszenie nie tyle nie korzysta za „zwolnienia z VAT”, co nie musiało dotąd rejestrować się jako czynny podatnik VAT, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie przez Stowarzyszenie pewnego zespołu zorganizowanych składników majątku do własnego, wydzielonego w strukturze Stowarzyszenia zgodnie z jego statutem zakładu, będzie dostawą towarów (czyli opodatkowane podatkiem VAT)...

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie składników majątku wewnątrz, w ramach struktur Stowarzyszenia nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów;
  • import towarów;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Stowarzyszenie będzie właścicielem powstałej infrastruktury teleinformatycznej i będzie ją wykorzystywać na dwa sposoby:

  1. niekomercyjne udostępniać będzie dostęp gminom - członkom stowarzyszenia,
  2. komercyjnie udostępniać dostęp innym podmiotom niż członkowie stowarzyszenia.

W tym drugim wypadku rozważa się wydzielenie w strukturze stowarzyszenia tzw. zakładu (podmiotu bez własnej osobowości prawnej, ale sporządzającego osobny bilans), który prowadziłby działalność gospodarczą. Wydzielenie takie przydatne byłoby między innymi ze względu na przejrzystość prowadzonej działalności i jej rozliczenie w rozumieniu podatkowym wobec fiskusa i ekonomicznym wobec członków Stowarzyszenia.

Wydzielenie w strukturze Stowarzyszenia zakładu jest spowodowane m.in. z uwagi na proporcjonalne odliczenie podatku naliczonego, metodą o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.

Prawo o stowarzyszeniach pozwala tworzyć tzw. zakłady. Wnioskodawcy chodzi o wydzielenie w strukturze stowarzyszenia jednostki organizacyjnej, która zajmie się działalnością komercyjną w takim znaczeniu, że niektóre operacje, mające charakter typowo gospodarczy wydzieli się tam w celu ich łatwiejszej kontroli i rozliczenia. Dochód z tej działalności podlegałby opodatkowaniu, o ile nie przekazano by go na cele statutowe. Jednostki takie wg ustawy o rachunkowości sporządzają samodzielnie bilans, który jest łączony z bilansem całego Stowarzyszenia.

Zobowiązania podatkowe w podatku dochodowym, VAT i innych zgłasza się i rozlicza wg właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego (jeśli nie jest to ten sam Urząd, który jest właściwy dla siedziby głównej stowarzyszenia). Właściwe w tym względzie są przepisy podatkowe. „Podmioty” takie nie mają własnej osobowości prawnej - jeśli kieruje nimi inna osoba niż Zarząd Stowarzyszenia udziela się takiej osobie odrębnych, stosownych pełnomocnictw. Zakład nie posiada „innego” NIP i „innego” REGON - aczkolwiek w aktualizacjach NIP , REGON i KRS Stowarzyszenia umieszcza się stosowną informację.

Zatem uznać należy, że przekazanie przez Stowarzyszenie zespołu zorganizowanych składników majątku do własnego, wydzielonego w strukturze Stowarzyszenia zgodnie z jego statutem zakładu nie wyczerpuje przesłanek uznania za dostawę towarów. Zakład nie ma osobowości prawnej, odrębnego NIP a sporządzany odrębnie bilans jest łączony z bilansem Stowarzyszenia. Zatem przekazanie zespołu zorganizowanych składników majątku do własnego zakładu nie spełnia przesłanki odpłatnej dostawy towarów, przez które należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Skoro zatem takie przekazanie nie wyczerpuje przesłanek określonych w art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy o VAT to czynność taka nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj