Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-277/10-4/RS
z 26 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-277/10-4/RS
Data
2010.05.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
akt notarialny
działki rolne
ewidencja gruntów
gospodarstwo rolne
grunty rolne
nabycie spadku
podatek rolny
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca oświadczył, iż w wyniku sprzedaży działka rolna stanowiąca część gospodarstwa rolnego nie zmieniła charakteru rolnego na nierolną. Wnioskodawca może złożyć oświadczenie nabywców o braku zamiaru zmiany charakteru użytkowania przedmiotowej nieruchomości na nierolną w dniu sprzedaży. Reasumując, idąc za Wnioskodawcą, iż w wyniku sprzedaży omawianej części gospodarstwa rolnego działka nie utraciła charakteru rolnego należy uznać, że osiągnięty przychód podlega zwolnieniu na mocy art. 21 ust 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 339 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16.03.2010 r. (data wpływu 22.03.2010 r.) oraz piśmie (data nadania 04.05.2010 r., data wpływu 06.05.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 22.04.2010 r. (data nadania 23.04.2010 r., data doręczenia 28.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów rolnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.03.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów rolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 20 listopada 2002 r., na podstawie prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym Wacławie S. nastąpiło nabycie udziału we własności gospodarstwa rolnego, na podstawie dziedziczenia.

W dniu 21 lipca 2009 r. nastąpiło nabycie własności gospodarstwa rolnego (działki 126) przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o dział spadku i zniesienie współwłasności bez żadnych spłat i dopłat . Działka zgodnie z wypisem z rejestru gruntów stanowi użytki rolne - sady.

W dniu 12 lutego 2010 roku nastąpiło zbycie części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego , po uzyskaniu oświadczenia od Zastępcy Dyrektora Agencji Nieruchomości Rolnych, z którego wynika, że Agencja nie skorzysta z przysługującego jej prawa pierwokupu zbywanej części nieruchomości.

Będąca przedmiotem zbycia część nieruchomości rolnej zgodnie z mapą z projektem podziału przyjętą do Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, stanowi w całości użytki rolne, zawiera obszar 3000 m2 i powstała w wyniku ujawnienia w ewidencji gruntów podziału gospodarstwa rolnego na części nr 3611 -174/09. Zbyta nieruchomość rolna w dniu zbycia nie utraciła swego przeznaczenia wskazywanego w ewidencji gruntów jako użytki rolne. Na gruncie nadal znajdują się nasadzenia sadownicze.

W odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 22.04.2010 r. Wnioskodawca doprecyzował opis zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym wniosku:

  1. Data śmierci Wacława S. to 25 stycznia 2001 roku.
  2. Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 29 listopada 2002 roku stwierdzono nabycie spadku po zmarłym Wacławie S. przez żonę oraz 2 dzieci po 1/3 części każde. Dziedziczenie z mocy ustawy. Zatem Wnioskodawca był współwłaścicielem odpowiednio 1/6 części całości gospodarstwa rolnego, które składało się z działek o łącznej powierzchni 5,76 ha. W dniu 21 lipca 2009 roku przed notariuszem sporządzono umowę o dział spadku i zniesienie współwłasności nieruchomości o powierzchni 3,52 ha w ten sposób, że działkę o powierzchni 2,71 ha przekazano na wyłączną własność Wnioskodawcy bez żadnych spłat i dopłat oraz zabudowaną działkę nabyła na współwłasność po 1/3 części żona oraz 2 dzieci. Pozostałą część nieruchomości przekazano na wyłączną własność żonie zmarłego Wacława S.
  3. W wyniku sprzedaży omawianej części gospodarstwa rolnego działka nie utraciła charakteru rolnego z uwagi na to, że nabywcy płacą dalej podatek rolny od tej nieruchomości oraz nieruchomość ta nie zmieniła charakteru na nierolną w ewidencji gruntów, w której na dzień 30 kwietnia 2010 roku nieruchomość ta o pow. 3000 m2 widnieje jako użytki rolne kl IVa przeznaczenie Sady.

Powyższe wynika również z aktu notarialnego, przenoszącego własność tej nieruchomości rolnej.

Wnioskodawca twierdzi, iż o rolnym charakterze sprzedawanej nieruchomości świadczy niezbicie również i to, że notariusz przesłał informację o zamiarze sprzedaży do Agencji Nieruchomości Rolnych, której przysługuje prawo pierwokupu, a sporządzenie właściwej umowy przeniesienia własności tej nieruchomości nastąpiło po oświadczeniu Agencji o nie skorzystaniu z prawa pierwokupu zbywanej części nieruchomości rolnej.

Przepis art. 21 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na który się powołuje, nie mówi o żadnym oświadczeniu nabywcy w zakresie zamiaru wykorzystania nieruchomości. Z tego co Wnioskodawcy jest wiadome, to przepisy prawa podatkowego nakazują interpretację literalną przepisu, ewentualnie wykładnię zwężającą.

Wnioskodawca może złożyć oświadczenie nabywców o braku zamiaru zmiany charakteru użytkowania przedmiotowej nieruchomości na nierolną w dniu sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze sprzedażą należny jest podatek dochodowy od osób fizycznych...

Według Wnioskodawcy podatek dochodowy nie należy się z uwagi na brzmienie przepisu art. 21 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustanawiającego zwolnienie przedmiotowe przychodu uzyskanego ze sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, bez względu w jakim okresie od nabycia własności to zbycie nastąpiło.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gruntów rolnych. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r., Nr 136, poz. 969).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej. Natomiast zgodnie z art. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dn. 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Wobec powyższego, zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • w chwili sprzedaży muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będące własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Tylko zatem jeżeli zostaną zachowane ww. warunki, przychód uzyskany ze sprzedaży tego rodzaju nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Odnosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż bezwzględnym i podstawowym warunkiem, od którego zależy w ogóle możliwość odwołania się do art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest, aby zbywana nieruchomość stanowiła gospodarstwo rolne lub jego część składową.

O fakcie, czy dane grunty utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Nie przesądza zatem o tym wyłącznie treść planu zagospodarowania przestrzennego gminy wprowadzona uchwałą rady gminy, bowiem organy podatkowe rozstrzygające prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu ze sprzedaży, biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, iż transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa bądź niektóre z nich. Wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny wskazał, iż dokonał sprzedaży części ziemi wchodzącej w skład odziedziczonego gospodarstwa rolnego.

Wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowo uregulowany w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejem, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania.

Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie sądowo-administracyjnym poglądem, przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca oświadczył, iż w wyniku sprzedaży działka rolna stanowiąca część gospodarstwa rolnego nie zmieniła charakteru rolnego na nierolną. Wnioskodawca może złożyć oświadczenie nabywców o braku zamiaru zmiany charakteru użytkowania przedmiotowej nieruchomości na nierolną w dniu sprzedaży.

Reasumując, idąc za Wnioskodawcą, iż w wyniku sprzedaży omawianej części gospodarstwa rolnego działka nie utraciła charakteru rolnego należy uznać, że osiągnięty przychód podlega zwolnieniu na mocy art. 21 ust 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy w związku ze sprzedażą gospodarstwo rolne utraci charakter rolny. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Okoliczność czy dane nieruchomości w wyniku sprzedaży utraciły charakter rolny czy też nie utraciły charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj