Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-128/10/ASz
Data
2010.04.30
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku
Słowa kluczowe
opodatkowanie
podatek dochodowy
wynagrodzenia
zaliczka na podatek
zryczałtowany podatek od towarów i usług
Istota interpretacji
W jaki sposób ustalić prawo do opodatkowania wynagrodzenia sołtysów- inkasentów za pobór podatku wdanym kwartale (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a tj. zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych czy na podstawie art. 41 pkt 1 tj. na zasadach ogólnych) jeżeli kwota wynagrodzenia prowizyjnego inkasenta w danym kwartale jest niższa od 200,00 złotych?
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 03 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego przez sołtysów – inkasentów – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 03 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego przez sołtysów – inkasentów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca stosuje art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do obliczania podatku dochodowego w stosunku do wynagrodzeń (w kwocie poniżej 200,00 złotych), wypłacanych inkasentom - sołtysom z tytułu poboru na terenie gminy podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości. Inkasentów oraz sposób ich wynagrodzenia określa uchwała miejska: za pobór podatku w drodze inkasa, inkasenci otrzymują wynagrodzenie prowizyjne, którego wielkość uzależniona jest od wielkości zebranego podatku (określone procentowo w zależności od przypisanego sołectwa).
Sołtysi na podstawie uchwały miejskiej, pobierają w drodze inkasa (w przeciągu kilku ustalonych dni w danym kwartale) podatek rolny i leśny cztery razy w roku (co kwartał), natomiast podatek od nieruchomości jeden raz w roku, w ostatnim kwartale. Wynagrodzenie prowizyjne wypłacane jest co kwartał (w przypadku podatku leśnego i rolnego) i jednorazowo w ostatnim kwartale roku, w przypadku poboru podatku od nieruchomości, po przedłożeniu przez sołtysów-inkasentów kwitariuszy z poboru podatku.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
W jaki sposób ustalić prawo do opodatkowania wynagrodzenia sołtysów- inkasentów za pobór podatku w danym kwartale (na podstawie art 30 ust. 1 pkt 5a tj. zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych czy na podstawie art 41 ust. 1 tj. na zasadach ogólnych) jeżeli kwota wynagrodzenia prowizyjnego inkasenta w danym kwartale jest niższa od 200,00 złotych...
Zdaniem wnioskodawcy nie można przewidzieć, czy w danym kwartale inkasent podatku (sołtys) zbierze w wyniku poboru podatku taką kwotę, aby jego wynagrodzenie było wyższe niż 200,00 złotych. Wynagrodzenie inkasenta nie jest ustalone kwotowo tylko procentowo w stosunku do wielkości zebranej kwoty podatku (rolnego, leśnego, od nieruchomości). W związku z powyższym wnioskodawca stwierdza, że w przypadku wypłaty wynagrodzenia niższego niż 200,00 złotych, należy zastosować art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czyli ogólne zasady opodatkowania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszą interpretacją dokonano interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego przez sołtysów – inkasentów. Wniosek w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych został rozpatrzony interpretacją indywidualną znak IBPB II/1/415-129/10/ASz.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów jest m. in. działalność wykonywana osobiście. W zakresie podatku rolnego, leśnego i podatku od nieruchomości, sposób poboru tego podatku pozostawiono radzie gminy, która może uchwalić pobór tych podatków w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość ich wynagrodzenia za inkaso (art. 6b ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym - t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.; art. 6 ust. 8 ustawy z dnia 30 października 2002r. o podatku leśnym - t.j. Dz. U. z 2002 roku, Nr 200, poz. 1682 ze zm.; art. 6 ust. 12 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych – t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 ze zm.). Do pełnienia funkcji inkasenta wyznacza się zwykle osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne, które z racji wykonywania innych zadań mają łatwy kontakt z podatnikami np. sołtysa.
Stosownie do treści art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9. W związku z powyższym zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy wynagrodzenie z tytułu inkasa otrzymywane przez sołtysów jest przychodem z działalności wykonywanej osobiście.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu. W myśl art. 30 ust. 3 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca wypłaca inkasentom - sołtysom wynagrodzenie z tytułu poboru na terenie gminy podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości. Inkasentów oraz sposób ich wynagrodzenia określa uchwała miejska: za pobór podatku w drodze inkasa, inkasenci otrzymują wynagrodzenie prowizyjne, którego wielkość uzależniona jest od wielkości zebranego podatku (określone procentowo w zależności od przypisanego sołectwa). Sołtysi na podstawie uchwały miejskiej, pobierają w drodze inkasa (w przeciągu kilku ustalonych dni w danym kwartale) podatek rolny i leśny cztery razy w roku (co kwartał), natomiast podatek od nieruchomości jeden raz w roku, w ostatnim kwartale. Wynagrodzenie prowizyjne wypłacane jest co kwartał (w przypadku podatku leśnego i rolnego) i jednorazowo w ostatnim kwartale roku, w przypadku poboru podatku od nieruchomości, po przedłożeniu przez sołtysów-inkasentów kwitariuszy z poboru podatku.
Organ podatkowy powołując się na powyższe przepisy wyjaśnia, iż cytowany powyżej art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odwołuje się do dochodów (przychodów) z tytułu określonego w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w pkt 6 art. 13 ww. ustawy. Z tego punktu widzenia przepis dotyczący opodatkowania ryczałtem miałby zastosowanie. Wówczas zgodnie z art. 30 ust. 3 powołanej ustawy należałoby pobrać podatek zryczałtowany bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Niemniej jednak skoro z treści zlecenia (uchwały miejskiej), na podstawie której wypłacane są inkasentom-sołtysom wynagrodzenia nie wynika wprost określona kwota należności za dany miesiąc z tytułu poboru podatku, tylko inkasenci otrzymują wynagrodzenie prowizyjne, którego wielkość uzależniona jest od wielkości zebranego podatku (określone procentowo w zależności od przypisanego sołectwa), to w takiej sytuacji nie jest spełniony warunek do zastosowania ryczałtu.
Aby bowiem postanowienia art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mogły mieć zastosowanie, to z treści zlecenia (uchwały), na podstawie której wypłacane jest wynagrodzenie winna wynikać miesięczna kwota należności. Tym samym w tak przedstawionym stanie faktycznym nie są spełnione przesłanki do zastosowania uregulowań art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej ustawy. A zatem, na wnioskodawcy spoczywa obowiązek pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, który stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W związku z powyższym należy uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Referencje
|