Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP1-3.4512.188.2016.1.JN
z 2 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i prawa do odliczenia podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (w tym w ramach transakcji trójstronnych), wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (dalej „podatek VAT”), w odniesieniu do których Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.; dalej „ustawa o VAT”).

W celu uproszczenia obiegu dokumentów towarzyszących wewnątrzwspólnotowym nabyciom towarów oraz usprawnienia rozliczania podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Spółka rozważa przystąpienie do systemu automatycznej wymiany danych wykazywanych standardowo na fakturach wystawianych obecnie przez wewnątrzwspólnotowych dostawców Spółki (dalej: „System”). System ten będzie narzędziem informatycznym, którego głównym elementem będzie platforma internetowa (wspólny system ERP), pozwalająca dostawcom Spółki na zautomatyzowane przesyłanie jej, w formie elektronicznej, danych zawieranych zazwyczaj na fakturze dokumentującej dostawę wewnątrzwspólnotową, stanowiącą po stronie Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Dostawca Spółki będzie wprowadzał do Systemu dane wymagane obowiązującymi go przepisami do ujęcia na takiej fakturze, w szczególności dane identyfikujące fakturę, datę i wartość dostawy, itp. Z chwilą wprowadzenia tych danych do Systemu przez dostawcę, będą one także widoczne dla Spółki, w związku z czym znajdzie się ona w posiadaniu danych umożliwiających jej rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na gruncie podatku VAT. Na podstawie danych wprowadzonych do Systemu przez dostawcę, Spółka będzie miała możliwość wygenerowania fizycznego obrazu faktury (w postaci dokumentu w formacie pdf).

W ramach Systemu, wystawienie faktury przez dostawcę będzie zatem równoznaczne z wprowadzeniem do Systemu danych, które standardowo powinna zawierać faktura ‒ dostawca nie będzie natomiast wystawiał faktury jako odrębnego dokumentu w tradycyjny sposób bądź to papierowo bądź elektronicznie (np. w formacie pdf) ‒ faktura w takiej formie będzie mogła zostać wygenerowana przez Spółkę, np. w związku z koniecznością jej przedstawienia organom podatkowym.

Jednocześnie, z chwilą wprowadzenia przez dostawcę do Systemu danych „fakturowych”, dane te będą automatycznie dostępne dla Spółki i będzie ona mogła w oparciu o nie ustalić wszystkie informacje niezbędne do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i dodatkowo ‒ w razie zaistnienia takiej konieczności ‒ wygenerować obraz faktury w formacie pdf.

Każdy użytkownik Systemu (dostawca Spółki chcący za pośrednictwem Systemu przesłać Spółce dane objęte, zgodnie z obowiązującymi go przepisami, obowiązkiem wykazania na fakturze), będzie posiadać przypisane wyłącznie mu login oraz hasło, umożliwiające korzystanie z Systemu. Spółka będzie zatem w stanie jednoznacznie zweryfikować, który z jej dostawców i w jakim momencie wystawił fakturę za pośrednictwem Systemu (wprowadził dane fakturowe do Systemu). Po wprowadzeniu danych do Systemu nie będzie możliwości jakiejkolwiek ich zmiany ‒ czynność ta będzie bowiem równoznaczna z wystawieniem faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Spółka będzie w stanie jednoznacznie powiązać dane fakturowe wprowadzane do Systemu z dostawami realizowanymi na jej rzecz. Funkcjonalność Systemu oraz systemu finansowo -księgowego Spółki pozwalać będzie na łatwe połączenie danych fakturowych ze stanowiącą podstawę jej wystawienia dostawą towarów, np. poprzez referencję do zamówień Spółki lub dokumentów dostawy wystawianych przez dostawców w momencie wysyłki towarów do Spółki.

Niezależnie od powyższego, dane wprowadzane do Systemu przez dostawców będą podlegać weryfikacji przez osoby odpowiedzialne w Spółce za dokonywanie poszczególnych zakupów towarów, w kontekście ich zgodności z ustaleniami handlowymi z dostawcą oraz faktycznym przebiegiem transakcji.

Dodatkowo:

  • System będzie zapewniał też możliwość łatwego odszukania danych wprowadzonych do systemu przez dostawców, dotyczących konkretnych faktur jak i zbiorów faktur ‒ dzięki istniejącej w Systemie możliwości automatycznego wyszukiwania danych według żądanego kryterium (przykładowo według kryterium dostawcy).
  • System będzie umożliwiał Spółce wgląd do danych wprowadzonych do Systemu przez dostawców w poszczególnych okresach rozliczeniowych ‒ dzięki możliwości wyświetlenia danych wprowadzonych do Systemu przez dostawców i otrzymanych przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym.
  • Dane wprowadzone do Systemu przez dostawców będą przechowywane w Systemie od momentu ich wprowadzenia i otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
  • Spółka będzie w stanie zapewnić organom podatkowym bezzwłoczny dostęp do danych fakturowych oraz możliwość ich poboru i przetwarzania ‒ w szczególności poprzez możliwość wygenerowania na każde żądanie fizycznego obrazu faktury w formacie pdf.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka będzie zobowiązania do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w momencie wprowadzenia przez dostawcę do Systemu danych wymaganych obowiązującymi go przepisami do ujęcia na fakturze dokumentującej dostawę wewnątrzwspólnotową (jeżeli nastąpi to nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy)?
  2. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym otrzymanie przez Spółkę dostępu do danych wprowadzonych przez dostawcę do Systemu, zawierających wszystkie informacje umieszczane zazwyczaj przez dostawców na fakturach dokumentujących dostawy wewnątrzwspólnotowe i niezbędne do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w oparciu o które Spółka będzie w stanie wygenerować obraz faktury w formacie pdf ‒ będzie równoznaczne z otrzymaniem przez nią faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i w związku z tym spełniony zostanie warunek do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 10b pkt 2 lit. a ustawy o VAT (przy założeniu, że wprowadzenie danych do Systemu przez dostawców nie będzie następować później niż trzy miesiące od upływu miesiąca, w którym miała miejsce dostawa towarów)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Będzie on zobowiązany do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w momencie wprowadzenia przez dostawcę do Systemu danych wymaganych obowiązującymi go przepisami do ujęcia na fakturze dokumentującej dostawę wewnątrzwspólnotową, stanowiącą po jego stronie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (jeżeli nastąpi to nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy).

Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Moment powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów determinuje zatem data wystawienia faktury (chyba, że wystawienie faktury nastąpi po upływie 15 dni od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy o VAT, określenie faktura oznacza dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 32 ustawy o VAT, przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym. Powyższych definicji nie można wprost zastosować do faktur wystawianych przez zagraniczne podmioty dokonujące na rzecz polskich podatników dostaw wewnątrzwspólnotowych, stanowiących dla polskich podatników wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów. Podmioty te nie są bowiem zobowiązane do wystawiania faktur zawierających dane wymagane przepisami ustawy o VAT. Z uwagi jednak na fakt, że art. 20 ust. 5 uzależnia moment powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów od wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, za fakturę w rozumieniu tego przepisu należy uznać także dokument i uporządkowany zbiór danych, wystawiany i przekazywany przez zagraniczny podmiot niebędący polskim podatnikiem VAT w oparciu o przepisy obowiązujące w kraju siedziby jego działalności gospodarczej, dokumentujący dokonane przez niego dostawy wewnątrzwspólnotowe.

W ocenie Spółki, wprowadzenie przez dostawcę do Systemu danych zawieranych zazwyczaj na fakturze dokumentującej dostawę wewnątrzwspólnotową na jej rzecz jest równoznaczne z wystawianiem na nią faktury w rozumieniu art. 20 ust. 5 ustawy o VAT. Dostawca przekazuje w ten sposób Spółce dane wymagane obowiązującymi go przepisami do ujęcia na takiej fakturze i wystarczające jej do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Należy bowiem zwrócić uwagę, że faktura wystawiana przez zagranicznego dostawcę, o której mowa w art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, nie musi mieć określonej formy/formatu graficznego ‒ przepisy ustawy o VAT nie zawierają żadnych wymogów co do formy i treści takiej faktury. Przyjąć zatem należy, że z wystawieniem faktury w rozumieniu art. 20 ust. 5 ustawy o VAT mamy do czynienia zarówno w przypadku wystawienia tradycyjnego dokumentu papierowego, dokumentu w formacie elektronicznym (np. pdf) jak i udostępnienia nabywcy zbioru danych wykazywanych na tego rodzaju fakturach, przekazywanego kontrahentowi za pomocą elektronicznego systemu do automatycznej wymiany danych, na podstawie którego kontrahent ma możliwość wygenerowania fizycznego obrazu faktury ‒ tak jak w przypadku zdarzenia przyszłego opisanego w złożonym wniosku.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, za datę wystawienia faktury w rozumieniu art. 20 ust. 5 ustawy o VAT należy uznać datę wprowadzenia przez dostawcę do Systemu danych wymaganych obowiązującymi go przepisami do ujęcia na fakturze dokumentującej dostawę wewnątrzwspólnotową, stanowiącą po stronie Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W tej też dacie, zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, będzie zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Ad. 2

Konsekwentnie uznać należy, że otrzymanie przez Spółkę dostępu do danych wprowadzonych przez dostawcę do Systemu, zawierających wszystkie informacje umieszczane zazwyczaj przez dostawców na fakturach dokumentujących dostawy wewnątrzwspólnotowe i niezbędne do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w oparciu o które będzie on w stanie wygenerować obraz faktury w formacie pdf ‒ będzie równoznaczne z otrzymaniem przez niego faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W kontekście powyższego należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 2 lit. a ustawy o VAT prawo do odliczania podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje w tym samym okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem, że podatnik otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy. Przepis ten uzależnia zatem skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od otrzymania faktury wystawionej przez dostawcę w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.

W zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem złożonego wniosku, otrzymanie przez Spółkę faktury wystawionej przez dostawcę następuje w tym samym momencie co wystawienie faktury (wprowadzenie przez dostawcę danych fakturowych do Systemu). W momencie wprowadzenia danych do systemu Spółka otrzymuje pełny dostęp oraz możliwość przetwarzania tych danych w celu rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także możliwość wygenerowania fizycznego obrazu faktury (w postaci dokumentu w formacie pdf).

Jeżeli zatem wprowadzenie danych do Systemu przez dostawców nie będzie następować później niż trzy miesiące od upływu miesiąca, w którym miała miejsce dostawa towarów, warunek do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 10b pkt 2 lit. a ustawy o VAT będzie spełniony.

Dodatkowo, należy zwrócić uwagę, że w analizowanej sytuacji spełnione zostaną wymogi dotyczące przechowywania otrzymanych faktur, określone w art. 112a ust. 1 pkt 2 oraz ust. 4 ustawy o VAT. Przepisy te zobowiązują podatników do przechowywania otrzymanych faktur w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz do zapewnienia organom podatkowym na ich żądanie bezzwłocznego dostępu do faktur, a także (w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej) bezzwłocznego ich pobór i przetwarzania danych w nich zawartych.

W szczególności w analizowanym przypadku zachowana zostanie autentyczność pochodzenia (rozumiana jako pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury ‒ art. 106m ust. 2 ustawy o VAT) i integralność treści (ochrona przed dokonywaniem zmian danych, które powinna zawierać faktura ‒ art. 106m ust. 3 ustawy o VAT) faktur wystawianych przez dostawców Spółki (danych wprowadzonych przez nich do Systemu w celu zafakturowania dostaw wewnątrzwspólnotowych na rzecz Spółki, stanowiących po jej stronie wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów). Podkreślić bowiem należy, że, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, każdy użytkownik Systemu (dostawca Spółki chcący za pośrednictwem Systemu przesłać Spółce dane objęte obowiązkiem wykazania na fakturze), będzie posiadać przypisane wyłącznie mu login oraz hasło, umożliwiające korzystanie z Systemu. Spółka będzie zatem w stanie jednoznacznie zweryfikować, który z jej dostawców i w jakim momencie wystawił fakturę za pośrednictwem Systemu (wprowadził dane fakturowe do Systemu). Po wprowadzeniu danych do Systemu nie będzie możliwości jakiejkolwiek ich zmiany. Spółka będzie również w stanie jednoznacznie powiązać dane fakturowe wprowadzane do Systemu z dostawami realizowanymi na jej rzecz. Funkcjonalność Systemu oraz systemu finansowo-księgowego Spółki pozwalać będzie na łatwe połączenie danych fakturowych ze stanowiącą podstawę jej wystawienia dostawą towarów, np. poprzez referencję do zamówień Spółki lub dokumentów dostawy wystawianych przez dostawców w momencie wysyłki do niej towarów. W świetle powyższego, nie ulega wątpliwości, że w okresie obligatoryjnego przechowywania faktur do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, zachowana będzie autentyczność pochodzenia oraz integralność treści faktur wystawianych przez dostawców Spółki (danych wprowadzonych przez nich do systemu w celu zafakturowania dostaw wewnątrzwspólnotowych na rzecz Spółki).

Przy wykorzystaniu Systemu, Spółka zapewniać też będzie:

  • możliwość łatwego odszukania danych wprowadzonych do Systemu przez dostawców, dotyczących konkretnych faktur jak i zbiorów faktur ‒ dzięki istniejącej w Systemie możliwości automatycznego wyszukiwania danych według żądanego kryterium (przykładowo według kryterium dostawcy);
  • wgląd do danych wprowadzonych do Systemu przez dostawców w poszczególnych okresach rozliczeniowych ‒ dzięki możliwości wyświetlenia danych wprowadzonych do Systemu przez dostawców i otrzymanych przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym;
  • organom podatkowym bezzwłoczny dostęp do danych fakturowych oraz możliwość ich poboru i przetwarzania ‒ w szczególności poprzez możliwość wygenerowania na każde żądanie fizycznego obrazu faktury w formacie pdf.

Mając powyższe na uwadze, bezspornie uznać należy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku spełnione będą wymogi dotyczące przechowywania faktur/zbiorów danych udostępnianych Spółce przez jej dostawców, określone w art. 112a ust. 1 pkt 2 oraz ust. 4 ustawy o VAT.

W kontekście powyższego należy też zwrócić uwagę, że jakkolwiek art. 86 ust. 10b pkt 2 lit. a ustawy o VAT uzależnia skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od otrzymania i dysponowania przez podatnika fakturą dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów – to w analizowanym przypadku warunek ten będzie w całości spełniony. Przepisy ustawy o VAT, w tym wspomniany art. 86 ust. 10b pkt 2 lit. a, nie uzależniają prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego ani od rodzaju faktury (papierowa/elektroniczna/przekazana za pomocą systemu do automatycznej wymiany danych), ani od formy, w jakiej podatnik przechowuje otrzymane faktury (pod warunkiem, że spełnione będą wymogi określone w art. 112a ust. 1 pkt 2 oraz ust. 4 ustawy o VAT). Forma w jakiej Spółka otrzymuje i przechowuje faktury (dane fakturowe przekazywane przez dostawców) za pośrednictwem Systemu (z uwzględnieniem sposobu jego działania opisanego we wniosku, spełniającego kryteria określone w art. 112a ust. 1 pkt 2 oraz ust. 4 ustawy o VAT) nie będzie miała zatem wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy ‒ rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy ‒ przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Art. 9 ust. 2 ustawy stanowi, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. A
    – z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt l lit. a.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy ‒ podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (w tym w ramach transakcji trójstronnych), wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W celu uproszczenia obiegu dokumentów towarzyszących wewnątrzwspólnotowym nabyciom towarów oraz usprawnienia rozliczania podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Wnioskodawca rozważa przystąpienie do systemu automatycznej wymiany danych wykazywanych standardowo na fakturach wystawianych obecnie przez wewnątrzwspólnotowych dostawców Wnioskodawcy tzw. Systemu. System ten będzie narzędziem informatycznym, którego głównym elementem będzie platforma internetowa (wspólny system ERP), pozwalająca dostawcom Wnioskodawcy na zautomatyzowane przesyłanie mu, w formie elektronicznej, danych zawieranych zazwyczaj na fakturze dokumentującej dostawę wewnątrzwspólnotową, stanowiącą po stronie Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Dostawca Wnioskodawcy będzie wprowadzał do Systemu dane wymagane obowiązującymi go przepisami do ujęcia na takiej fakturze. Z chwilą wprowadzenia tych danych do Systemu przez dostawcę, będą one także widoczne dla Wnioskodawcy, w związku z czym znajdzie się on w posiadaniu danych umożliwiających mu rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na gruncie podatku VAT. W ramach Systemu, wystawianie faktury przez dostawcę będzie równoznaczne z wprowadzeniem do Systemu danych, które standardowo powinna zawierać faktura. Każdy użytkownik Systemu chcący za pośrednictwem Systemu przesłać Wnioskodawcy ww. dane będzie posiadać przypisane wyłącznie jemu login oraz hasło, umożliwiające korzystanie z Systemu. Wnioskodawca będzie więc w stanie jednoznacznie zweryfikować, który z jego dostawców i w jakim momencie wystawił fakturę za pośrednictwem Systemu, tj. wprowadził dane fakturowe do Systemu. Po wprowadzeniu danych do Systemu nie będzie możliwości jakiejkolwiek ich zmiany a Wnioskodawca będzie w stanie jednoznacznie powiązać je z dostawami realizowanymi na jego rzecz. Wnioskodawca będzie miał możliwość wygenerowania fizycznego obrazu faktury (w postaci dokumentu w formacie pdf). Dane wprowadzane do Systemu przez dostawców będą podlegać weryfikacji przez osoby odpowiedzialne w Spółce za dokonywanie poszczególnych zakupów towarów, w kontekście ich zgodności z ustaleniami handlowymi z dostawcą oraz faktycznym przebiegiem transakcji.

W tym miejscu należy zauważyć, że dokumenty, które Wnioskodawca otrzyma od swoich dostawców z innych krajów członkowskich będą wystawione na podstawie przepisów prawa państwa członkowskiego dostawcy. Powinny one zatem odpowiadać przepisom tam obowiązującym, które z kolei powinny być zgodne z przepisami prawa unijnego. Wynika to z przepisu art. 218 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), który stanowi, że do celów niniejszej dyrektywy państwa członkowskie uznają za faktury dokumenty lub noty w formie papierowej lub w formie elektronicznej, które spełniają warunki określone w niniejszym rozdziale (Rozdział 3 Sekcja 2 – pojęcie faktury).

Tym samym w sytuacji gdy otrzymane przez polskich podatników dokumenty potwierdzające wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów są uznawane za faktury w państwach podatników którzy je wystawili, stanowią one podstawę do rozliczenia podatku związanego z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów na terytorium kraju.

Jak wskazał Wnioskodawca, dostawca będzie wprowadzał do Systemu dane wymagane obowiązującymi go przepisami do ujęcia na fakturze, w związku z czym należy traktować je jak dokument, o którym mowa w art. 20 ust. 5 ustawy.

W myśl art. 20 ust. 5 ustawy – w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 oraz art. 20b. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.

Należy zauważyć, że powyższy przepis uzależnia moment powstania obowiązku podatkowego od daty wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej.

W sytuacji, gdy wystawiona przez kontrahenta zagranicznego faktura dokumentująca dostawę konkretnych towarów została wystawiona przed 15. dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano ich dostawy, obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje z chwilą wystawienia takiej faktury.

W pozostałych przypadkach obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy rozpoznać 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W przedmiotowej sprawie za datę wystawienia faktury, o którym mowa w art. 20 ust. 5 ustawy, należy uznać datę wprowadzenia przez dostawcę Wnioskodawcy danych do Systemu.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w momencie wprowadzenia przez dostawcę do Systemu danych wymaganych obowiązującymi go przepisami do ujęcia na fakturze dokumentującej dostawę wewnątrzwspólnotową (jeżeli nastąpi to nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy).

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 2 ustawy – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 lit. c powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:

  1. otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
  2. uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Z przytoczonych przepisów ustawy wynika, że z prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, podatnik może skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i pod warunkiem, że:

  • podatnik otrzymał fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy;
  • podatnik uwzględnił kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której był on obowiązany rozliczyć ten podatek.

W przypadku nieotrzymania w terminie, o którym mowa w ust. 10b pkt 2 lit. a, faktury dokumentującej dostawę towarów, stanowiącą u podatnika wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten termin – art. 86 ust. 10g ustawy.

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów kwotą, która podlega odliczeniu jest kwota podatku należnego naliczona z tytułu tej transakcji. Jednym z warunków dokonania tego odliczenia jest aby podatnik był w posiadaniu faktury dokumentującej dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Odwołanie się do gramatycznej wykładni pojęcia „otrzymać”, zgodnie z „Małym Słownikiem Języka Polskiego” pod red. E. Sobol (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995, s. 576) wskazuje, że „otrzymać” oznacza stać się odbiorcą czegoś, dostać coś. Na podstawie definicji słownikowej nie można wyciągnąć jednoznacznych wniosków, że otrzymanie ma miejsce dopiero wówczas, gdy podatnik faktycznie wchodzi w fizyczne posiadanie czegoś, co otrzymuje (w tym przypadku faktury). Słownikowe rozumienie zwrotu „otrzymać” nie zakłada bowiem wzięcia w dzierżenie dokumentu faktury.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że otrzymanie przez Wnioskodawcę dostępu do danych wprowadzonych do Systemu przez dostawcę będzie równoznaczne z otrzymaniem przez Wnioskodawcę faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i stanowić będzie podstawę do odliczenia podatku naliczonego związanego z tym nabyciem towarów.

Zatem otrzymanie przez Wnioskodawcę dostępu do danych wprowadzonych przez dostawcę do Systemu, zawierających wszystkie informacje umieszczane zazwyczaj przez dostawcę na fakturze dokumentującej dostawę wewnątrzwspólnotową i niezbędne do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w oparciu o którą Wnioskodawca będzie w stanie wygenerować obraz faktury w formacie pdf ‒ będzie równoznaczne z otrzymaniem przez Wnioskodawcę faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i w związku z tym spełniony zostanie warunek do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 10b pkt 2 lit. a ustawy (przy założeniu, że wprowadzenie danych do Systemu przez dostawcę nie będzie następować później niż trzy miesiące od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy a Wnioskodawca uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której był on obowiązany rozliczyć ten podatek).

Zaznaczyć należy jednocześnie, że powołane przepisy przewidują termin odliczenia podatku w tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, a nie jak wskazał Wnioskodawca w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym miała miejsce dostawa towarów. Przy czym, w okolicznościach niniejszej sprawy powyższe stwierdzenie Wnioskodawcy pozostaje bez wpływu na prawidłowe określenie momentu odliczenia podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii przechowywania otrzymanych dokumentów.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj