Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.993.2016.1.AW
z 5 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 grudnia 2016 r. (data wpływu 15 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 21 grudnia 2016 r. (data wpływu 23 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w odniesieniu do projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w odniesieniu do projektu.

Wniosek został uzupełniony pismem z 21 grudnia 2016 r. (data wpływu 23 grudnia 2016 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Projekt (okres realizacji 29 czerwca 2015 r. – 30 czerwca 2017 r.).

  1. Celem projektu jest zwiększenie kompetencji uczniów ZS w zakresie kluczowych na dzisiejszym rynku pracy technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
  2. W związku z realizacją projektu zostały i zostaną:
    • przygotowana dokumentacja techniczna i studium wykonalności,
    • zrealizowane roboty budowlane związane z przebudową pomieszczeń, związanych z realizacją projektu, w tym: wykonanie okablowania sieciowego i prądowego wraz ze strukturą informatyczną, montaż podwieszanych sufitów wraz z oświetleniem, pozostałe prace remontowe (wykonanie tynków, wykonanie podłóg, malowanie sal itd.),
    • zakupione, zamontowane wyposażenie zmodernizowanych pracowni i serwerowni, w tym: szafa teletechniczna, serwer z oprogramowaniem, 60 sztuk zestawów komputerowych z oprogramowaniem systemowym, 3 urządzenia drukująco-skanujące, urządzenia pomiarowe, oprogramowanie biurowe, meble,
    • zrealizowane nadzory inwestorski i autorski,
    • zrealizowane usługi promocyjne.
    Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
  3. Efektem projektu będą:
    • poprawa standardu i wyposażenia pracowni informatycznych w przedmiotowej placówce;
    • poprawa warunków i jakości kształcenia w 5 oferowanych przez szkołę zawodach;
    • stworzenie w placówce profesjonalnego ośrodka egzaminacyjnego dla zawodu technik informatyk;
    • rozwijanie nowoczesnego kształcenia zawodowego w zawodach zgodnych z oczekiwaniami rynku pracy;
    • podniesienie kwalifikacji absolwentów dzięki nabyciu nowych, nieoferowanych dotąd przez placówkę umiejętności i kwalifikacji;
    • przeciwdziałanie bezrobociu wśród absolwentów szkół ponadgimnazjalnych;
    • poprawa jakości życia mieszkańców Powiatu;
    • polepszenie wizerunku powiatu wśród mieszkańców oraz inwestorów.
    Z efektów projektu uczniowie będą korzystali nieodpłatnie.
  4. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostały i nie zostaną nikomu przekazane, będą stanowiły własność jednostki organizacyjnej Powiatu – Zespołu Szkół.
  5. Realizowany projekt nie służy i nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.
  6. Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklarację VAT-7.
  7. Budynek szkolny stanowiący zabudowę działki oraz działka, w którym realizowany jest/będzie projekt należy do jednostki organizacyjnej Powiatu – Zespołu Szkół Specjalnych na podstawie Decyzji Zarządu Powiatu z dnia 30 marca 2015 r. o ustanowieniu na rzecz Zespołu Szkół Specjalnych na czas nieoznaczony trwałego zarządu na nieruchomości obejmującej ww. działkę oraz budynek szkolny.
    Na podstawie umowy użyczenia z dnia 31 marca 2015 r. Zespół Szkół Specjalnych użyczył na czas nieokreślony Zespołowi Szkół część budynku szkolnego wyłącznie w celu wykonywania zadań oświatowych. Działka gruntu wokół budynku szkoły wraz z salą gimnastyczną, sceną oraz gabinetem pielęgniarki są użytkowane wspólnie, natomiast pozostała część budynku użytkowana jest jedynie przez Zespół Szkół Specjalnych.
    Zespół Szkół Specjalnych zawarł umowy:
    • wynajem 1 m2 powierzchni na postawienie urządzenia typu vending służącego sprzedaży zimnych napojów i przekąsek – umowa do 31 grudnia 2016 r., wartość umowy 100 zł miesięcznie oraz jednorazowo podatek od nieruchomości 2,88 zł za 2016 r.,
    • na użyczenie powierzchni sali – 1 godz. w ciągu dnia na wydawanie obiadów szkolnych w formie cateringu – umowa do 30 czerwca 2017 r., wartość umowy 100 zł miesięcznie, sala znajduje się w części budynku użytkowanej jedynie przez Zespół Szkół Specjalnych,
    • na wynajem powierzchni reklamowej umieszczonej na stojaku – umowa do 14 kwietnia 2017 r., wartość umowy 255 zł kwartalnie, stojak znajduje się na terenie działki użytkowanej wspólnie przez ww. Szkoły.
    Wszelkie dochody z ww. umów stanowią dochód budżetu Powiatu.


W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że żadna z czynności wykonanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat w odniesieniu do projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w części lub w całości?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat w odniesieniu do projektu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości, ponieważ w przedmiotowym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca stwierdził, że żadna z czynności wykonywanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Z opisu sprawy wynika, że okres realizacji projektu to 29 czerwca 2015 r. – 30 czerwca 2017 r.

Celem projektu jest zwiększenie kompetencji uczniów ZS w zakresie kluczowych na dzisiejszym rynku pracy technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

W związku z realizacją projektu zostały i zostaną:

  • przygotowana dokumentacja techniczna i studium wykonalności,
  • zrealizowane roboty budowlane związane z przebudową pomieszczeń, związanych z realizacją projektu, w tym: wykonanie okablowania sieciowego i prądowego wraz ze strukturą informatyczną, montaż podwieszanych sufitów wraz z oświetleniem, pozostałe prace remontowe (wykonanie tynków, wykonanie podłóg, malowanie sal itd.),
  • zakupione, zamontowane wyposażenie zmodernizowanych pracowni i serwerowni, w tym: szafa teletechniczna, serwer z oprogramowaniem, 60 sztuk zestawów komputerowych z oprogramowaniem systemowym, 3 urządzenia drukująco-skanujące, urządzenia pomiarowe, oprogramowanie biurowe, meble,
  • zrealizowane nadzory inwestorski i autorski,
  • zrealizowane usługi promocyjne.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Z efektów projektu uczniowie będą korzystali nieodpłatnie. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostały i nie zostaną nikomu przekazane, będą stanowiły własność jednostki organizacyjnej Powiatu – Zespołu Szkół. Realizowany projekt nie służy i nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklarację VAT-7.

Z opisu sprawy wynika również, że Zespół Szkół znajduje się w tym samym budynku, w którym mieści się także Zespół Szkół Specjalnych oraz że są uzyskiwane przychody z najmu powierzchni, to jest wynajem 1 m2 pod urządzenie vendingowe (do 31 grudnia 2016 r. 100 zł miesięcznie), wynajem sali na wydawanie obiadów (100 zł miesięcznie – sala znajduje się w części budynku użytkowanej wyłącznie przez Zespół Szkół Specjalnych) oraz wynajem powierzchni reklamowej (255 zł kwartalnie – stojak znajduje się na terenie działki użytkowanej wspólnie przez obie Szkoły).

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej lub zwolnionych od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT należy stwierdzić, że skoro towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i realizowany projekt nie służy w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym a z efektów projektu uczniowie będą korzystali nieodpłatnie, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał, że żadna z czynności wykonanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Również charakter zakupów nie wskazuje na ich związek z wymienionymi przez Wnioskodawcę odpłatnymi czynnościami najmu powierzchni.

Zatem mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj