Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP1.4512.552.2016.2.AK
z 10 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2016 r. (data wpływu 27 października 2016r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2016r. (data wpływu 15 grudnia 2016r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług doradztwa zawodowego wraz z IPD świadczonych przed usługą szkoleniową – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług doradztwa zawodowego wraz z IPD świadczonych przed usługą szkoleniową.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 grudnia 2016r. (data wpływu 15 grudnia 2016r.) o przeformułowanie pytania, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oraz o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Zgodnie z artykułem dotyczącym zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT ust. 4 podmiotami zwolnionymi z podatku vat są podmioty świadczące usługi:

  1. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (inne niż wymienione w pkt 1
    1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
    2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w myśl przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją,
    3. finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

W związku powyższym Wnioskodawczyni Firma … prosi o wydanie interpretacji przepisów podatkowych do następujących działań. Właścicielka Firmy … jest z wykształcenia pedagogiem oraz ukończyła specjalizację dotyczącą doradztwa zawodowego i personalnego.

Obecnie prowadzona przez Wnioskodawczynię firma świadczy usługi dla firm szkoleniowych, które realizują usługi szkoleniowe w ramach projektów współfinansowanych ze środków unii europejskiej w ramach programów operacyjnych POWER oraz RPO. Projekty z danego zakresu skierowane są głównie dla osób wykluczonych społecznie, osób długotrwale bezrobotnych i o niskich kwalifikacjach, które po ukończeniu udziału w projekcie nabywają nowe kwalifikację i umiejętności.

W realizowanych przez Wnioskodawczynię projektach każdy uczestnik projektu zobligowany jest do przejścia zaplanowanej ścieżki procesu przekwalifikowania się i nabycia nowych kwalifikacji i umiejętności. Ścieżka dla każdego działania ustalona i określona jest odgórnie według wytycznych zawartych m.in. w zapisach dokumentu SZOOP POWER. W dokumencie zawarte są szczegółowe wytyczne dostosowane do działań przewidzianych dla odpowiednich formy wsparcia, jakie muszą przejść uczestnicy danego projektu w celu przekwalifikowania się do nowego zawodu.

Poniżej zapis jednej z dokumentacji konkursowej dla projektów z działania 1.2.1 brzmi następująco: „Wsparcie indywidualnej i kompleksowej aktywizacji zawodowo-edukacyjnej osób młodych (bezrobotnych, biernych zawodowo oraz poszukujących pracy, w tym w szczególności osób niezarejestrowanych w urzędzie pracy) poprzez 1. Instrumenty i usługi rynku pracy służące indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej (obligatoryjne) 9 - identyfikacja potrzeb osób młodych pozostających bez zatrudnienia oraz diagnozowanie możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego, w tym identyfikacja stopnia oddalenia od rynku pracy osób młodych - kompleksowe i indywidualne pośrednictwo pracy w zakresie wyboru zawodu zgodnego z kwalifikacjami i kompetencjami wspieranej osoby lub poradnictwo zawodowe w zakresie planowania rozwoju kariery zawodowej, w tym podnoszenia lub uzupełniania kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 2 Instrumenty i usługi rynku pracy skierowane do osób które przedwcześnie opuszczają system edukacji lub osób, u których zidentyfikowano potrzebę uzupełnienia lub zdobycia nowych umiejętności i kompetencji - kontynuacja nauki dla osób młodych, u których patrz przypis nr 1. 21 zdiagnozowano potrzebę uzupełnienia edukacji formalnej lub potrzebę potwierdzenia kwalifikacji m.in. poprzez odpowiednie egzaminy, - nabywanie podwyższanie lub dostosowywanie kompetencji i kwalifikacji, niezbędnych na rynku pracy w kontekście zidentyfikowanych potrzeb osoby, której udzielane jest wsparcie, m. in. poprzez wysokiej jakości szkolenia. 3 Instrumenty i usługi rynku pracy służące zdobyciu doświadczenia zawodowego wymaganego przez pracodawców - nabywanie lub uzupełnianie doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności w zakresie wykonywania danego zawodu, m. in. poprzez staże i praktyki, spełniające standardy wskazane w Europejskich Ramach Jakości Praktyk i Staży, - wsparcie zatrudnienia osoby młodej u przedsiębiorcy lub innego pracodawcy, stanowiące zachętę do zatrudnienia, m. in. poprzez pokrycie kosztów subsydiowania zatrudnienia dla osób, u których zidentyfikowano adekwatność tej formy wsparcia, refundację wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy (wyłącznie w połączeniu z subsydiowanym zatrudnieniem). 4 Instrumenty i usługi rynku pracy służące wsparciu mobilności międzysektorowej i geograficznej (uwzględniając mobilność zawodową na europejskim rynku pracy za pośrednictwem sieci EURES) - wsparcie mobilności międzysektorowej dla osób, które mają trudności ze znalezieniem zatrudnienia w sektorze lub branży, m.in. poprzez zmianę lub uzupełnienie kompetencji, lub kwalifikacji pozwalających na podjęcie zatrudnienia w innym sektorze, m.in. poprzez praktyki, staże i szkolenia, spełniające standardy wyznaczone dla tych usług (np. Europejskie i Polskie Ramy Jakości Praktyk i Staży), - wsparcie mobilności geograficznej dla osób młodych, u których zidentyfikowano problem z zatrudnieniem w miejscu zamieszkania, m. in. poprzez pokrycie kosztów dojazdu do pracy lub wstępnego zagospodarowania w nowym miejscu zamieszkania, m.in. poprzez finansowanie kosztów dojazdu, zapewnienie środków na zasiedlenie, 5 Instrumenty i usługi rynku pracy skierowane do osób niepełnosprawnych - niwelowanie barier, jakie napotykają osoby młode niepełnosprawne w zakresie zdobycia i utrzymania 22 zatrudnienia, m. in. poprzez finansowanie pracy asystenta osoby niepełnosprawnej, którego praca spełnia standardy wyznaczone dla takiej usługi i doposażenie stanowiska pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, 6.Instrumenty i usługi rynku pracy służące rozwojowi przedsiębiorczości i samozatrudmenia - wsparcie osób młodych w zakładaniu i prowadzeniu własnej działalności gospodarczej poprzez udzielenie pomocy bezzwrotnej (dotacji) na utworzenie przedsiębiorstwa oraz doradztwo i szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, a także wsparcie pomostowe" .

Poniżej zapis jednej z dokumentacji konkursowej dla projektów z działania 10.2 (RPO) brzmi następująco: „Celem szczegółowym Działania 10.2: Działanie obejmuje wsparcie usług adresowanych do przedsiębiorstw przechodzących procesy restrukturyzacyjne oraz ich pracowników ukierunkowane na dostosowanie się do zmian gospodarczych. W celu przeciwdziałania wzrostowi bezrobocia wywołanego procesami restrukturyzacyjnymi interwencja EFS zakłada wsparcie zmierzające do opracowania działań zaradczych w przypadku wystąpienia niespodziewanej zmiany gospodarczej. Działanie przyczyni się do kontynuacji zatrudnienia przez osoby zagrożone utratą pracy, jak również zmniejszy ryzyko bezrobocia wśród pracowników przedsiębiorstw restrukturyzowanych. ( ) W ramach niniejszego konkursu wsparciem mogą zostać objęte wyłącznie następujące typy projektów: Programy typu outplacement obejmujące a) doradztwo zawodowe, b) poradnictwo psychologiczne; 2 Zgodnie z SZOOP Beneficjent w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa lubelskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu. Strona 15 z 72, c) pośrednictwo pracy, d) szkolenia, kursy, studia podyplomowe; e) staże i/lub praktyki zawodowe; f) subsydiowane zatrudnienie, g) bony na zasiedlenie, dodatek relokacyjny”.

Jak wynika z powyższych zapisów do kompleksowego wsparcia, czyli do możliwości zrealizowania kompleksowego procesu przekwalifikowania się niezbędne są wszystkie działania w tym realizacja zadań związanych z poradnictwem bądź doradztwem zawodowym (termin używany zamiennie przez Zleceniodawców). W związku z tym jak można zauważyć przeprowadzanie zajęć z doradztwa zawodowego -„zidentyfikowanie oczekiwań, mocnych i słabych stron Uczestnika Projektu, dokonanie bilansu posiadanych kompetencji, wykształcenia i doświadczenia zawodowego, określenie deficytów i potencjału zawodowego Uczestników Projektu, diagnoza wyżej wymieniona w kontekście sytuacji Uczestników Projektu rynku pracy, stymulowanie Uczestników Projektu-zwłaszcza kobiety, osoby niepełnosprawne, osoby powyżej 50 roku życia do kreowania/planowania ścieżki zawodowej bez względu na panujące stereotypy, pozytywnego nastawienia Uczestników Projektu do unikania stereotypowego podchodzenia do rozwoju zawodowego”. Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzona przez niego usługa jest usługą dodatkową pozostającą w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem proponowanym dla każdego uczestnika w ramach projektu, gdyż dopiero po zakończeniu całej ścieżki kształcenia (np. spotkania z doradcą, spotkania z psychologiem, szkolenie zawodowe, staż) pozwoli uczestnikowi na rozpoczęcie pracy zarobkowej, w zakresie jaki został wskazany i zrealizowany poprzez szkolenie, które są niezbędne do wykonywanego zawodu.

Wnioskodawca używając terminu usługi dodatkowe określił usługi ściśle związane z prawidłową realizacją zadania, jednakże które stanowią tylko dodatek do usługi celowej - szkolenia zawodowego które realizowane jest dopiero po zrealizowaniu usługi dodatkowej jakim m.in., doradztwo zawodowe wraz z IPD, poradnictwo psychologiczne, coaching.

Wnioskodawca świadczy w ramach projektu jedynie usługi dodatkowe - doradztwo zawodowe wraz z IPD. Usługi szkoleniowe z zakresu szkoleń specjalistycznych świadczone są przez inne podmioty. Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. l pkt 29 ustawy o VAT (przekwalifikowania w całości ze środków publicznych) oraz § 3 ust. l pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. (chodzi o kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych).

Wnioskodawca świadczy usługi zmierzające do przekwalifikowania się osób biorących udział w danych szkoleniach - są to usługi z zakresu analizy ścieżki kariery, pomoc przy wyborze kierunku szkolenia zawodowego oraz określeniu dalszego postępowania. Bez usług Wnioskodawcy osoba korzystająca ze wsparcia w ramach projektów Unijnych nie mogła by zostać zakwalifikowana do dalszego procesu przekwalifikowania się.

Przykład jednego z celów projektu: celem Działania 9.1, którym jest wsparcie poprzez skuteczną aktywizację zawodową osób bezrobotnych oraz nieaktywnych zawodowo. Przedsięwzięcia będą się koncentrować na wsparciu grup znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, tj. osób starszych po 50 roku życia, kobiet, osób niepełnosprawnych, osób długotrwale bezrobotnych oraz niskowykwalifikowanych w celu aktywizacji zawodowej ułatwiającej im wejście lub powrót na rynek pracy. Osoby te wymagają szczególnego wsparcia z uwagi na okres bierności zawodowej, brak lub dezaktualizację posiadanych umiejętności i kwalifikacji zawodowych, brak doświadczenia zawodowego czy też gorszą sytuację zatrudnieniową. Ze względu na wysoki poziom ukrytego bezrobocia, w tym głównie na obszarach wiejskich, w ramach Działania została Strona 11 z 75 zaplanowana reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa w celu podejmowania przez nich zatrudnienia poza rolnictwem. Programy aktywizacji zawodowej obejmujące jedną lub kilka z następujących form wsparcia: a) poradnictwo zawodowe lub/i pośrednictwo pracy, b) staże i/lub praktyki zawodowe, c) szkolenia prowadzące do nabycia, podniesienia, uzupełnienia lub zmiany kwalifikacji zawodowych (w tym organizacja szkoleń połączona z praktyką zawodową u pracodawcy) (...).

Z zapisów w dokumentacjach konkursowych jasno wynika, że projekty skierowane są do osób bezrobotnych, biernych zawodowo, w trudnej sytuacji (..) a dzięki udziałowi w projektach współfinansowanych w 85% ze środków UE jest przekwalifikowanie każdego z uczestników.

Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. l pkt 29 ustawy o VAT (przekwalifikowania w całości ze środków publicznych) oraz § 3 ust. l pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. (chodzi o kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Szkolenia przedmiotowe oferowane w ramach projektów są dostosowywane do potrzeb i możliwości uczestników. Wybór szkolenia zakresu dalszej ścieżki edukacji - wybór form wsparcia w ramach zlecenia Uczestnik ustala podczas usługi świadczonej przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca spełnia warunki poprzez swoje doświadczenie i wykształcenie. Szkolenia świadczone przez Wnioskodawcę nie wymagają akredytacji.

Wynagrodzenie w całości finansowane jest ze środków publicznych. Zapis taki widnieje w umowach na realizację zadań. Przykład zapisów w umowach: Zleceniobiorca przyjmuje do wiadomości, iż wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi zlecenia współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Stosowane zapisy występują w umowach zawieranych z podmiotami realizującymi projekty unijne.

Usługi doradztwa zawodowego świadczone są na początku realizacji zadania – przed rozpoczęciem szkoleń zawodowych ze względu na konieczność określenia zakresu i ścieżki dalszego postępowania. Usługi dodatkowe będą świadczone na podstawie jednej umowy.

Usługi w ramach projektu podzielone są na odrębne zadnia, których realizacja odbywa się określonymi etapami według zaplanowanego harmonogramu. Dla każdej z usług jest wyodrębniona pozycja budżetowa w założonym planie budżetu każdego projektu. Wnioskodawca na każdą usługą wystawia odrębną fakturę - wymóg Instytucji Pośredniczącej. Wystawiona przez Firmę Wnioskodawcy faktura stanowi dla klienta dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą niezbędne do prawidłowej realizacji danych form wsparcia. Każdy projekt przewiduje określoną ścieżkę wsparcia w ramach projektu dla każdego uczestnika (jest to wymóg niezbędny do realizacji projektu określony poprzez wskaźniki „Liczba osób poniżej 30 lat, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu, Liczba osób długotrwale bezrobotnych, które otrzymały ofertę pracy, kształcenia ustawicznego, przygotowania zawodowego lub stażu po opuszczeniu programu" i sposób realizacji każdego projektu). Dla przykładu Wnioskodawca przekłada przykład związany z projektami z działania 1.2.1, które mają na celu : Zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych do 29 roku życia bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET).

Aby ten cel zrealizować dla każdego uczestnika przewidziana jest następująca ścieżka wsparcia: Instrumenty i usługi rynku pracy służące indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej:

  • identyfikacja potrzeb osób młodych pozostających bez zatrudnienia oraz diagnozowanie możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego, w tym identyfikacja stopnia oddalenia od rynku pracy osób młodych, lub/i
  • kompleksowe i indywidualne pośrednictwo pracy w zakresie wyboru zawodu zgodnego z kwalifikacjami i kompetencjami wspieranej osoby lub poradnictwo zawodowe w zakresie planowania rozwoju kariery zawodowej, w tym podnoszenia lub uzupełniania kompetencji i kwalifikacji zawodowych,
  • nabywanie lub uzupełnianie doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności w zakresie wykonywania danego zawodu, m.in. poprzez staże i praktyki, spełniające standardy wskazane w Europejskich Ramach Jakości Praktyk i Staży,
  • wsparcie zatrudnienia osoby młodej u przedsiębiorcy lub innego pracodawcy, stanowiące zachętę do zatrudnienia, m.in. poprzez pokrycie kosztów subsydiowania zatrudnienia dla osób, u których zidentyfikowano adekwatność tej formy wsparcia, refundację wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy (wyłącznie w połączeniu z subsydiowanym zatrudnieniem).

Wnioskodawca realizuje zadania w ramach tego typu projektach związane z :

  • identyfikacja potrzeb osób młodych pozostających bez zatrudnienia oraz diagnozowanie możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego, w tym identyfikacja stopnia oddalenia od rynku pracy osób młodych,

lub/i

  • kompleksowe i indywidualne pośrednictwo pracy w zakresie wyboru zawodu zgodnego z kwalifikacjami i kompetencjami wspieranej osoby lub poradnictwo zawodowe w zakresie planowania rozwoju kariery zawodowej, w tym podnoszenia lub uzupełniania kompetencji i kwalifikacji zawodowych.

Bez przejścia tej formy wsparcia uczestnik nie może skorzystać z formy wsparcia jakim jest szkolenie zawodowe i jest to równoznaczne z zakończeniem- opuszczeniem przez Uczestnika projektu.

W każdym realizowanym projekcie bez względu na działanie wymagana jest od Uczestnika obecność na realizowanych przez Wnioskodawcę usługach. Dla przykładu Jan Kowalski chciałby uzyskać kwalifikacje dotyczące Montera urządzeń fotowoltaicznych. Jan Kowalski rozpoczyna swój udział w projekcie poprzez wypełnienie dokumentów, zakwalifikowanie się do projektu poprzez proces rekrutacji na którym dokonywana jest ocena jego motywacji do zmiany sytuacji, chęć zdobycia nowego zawodu, a po tym etapie następuję odbycie spotkań z Wnioskodawcą, na których Wnioskodawca m.in. przeprowadza a) Analizę potrzeb i możliwości, identyfikuje stopień oddalenia od rynku pracy, analizuje mocne i słabe strony UP, określa bariery i motywację do zmiany sytuacji życiowej, b) Pomoc w wyborze zawodu, ocena zawodowa, wspólna praca doradcy i UP nad świadomym i samodzielnym podjęciem przez UP decyzji dotyczącej drogi rozwoju zawodowego oraz nad dostosowaniem się do wymogów rynku pracy, c) Zachęcanie kobiet i mężczyzn do udziału w szkoleniach stereotypowo przypisanych tylko do jednej płci, zachęcanie kobiet do podejmowania specjalności lepiej płatnych, przygotowanie IPD. IPD zawierać będzie dobór metod nauczania, ustalenie z UP działań dostosowanych do ich sytuacji osobistej i lokalnego rynku pracy d) Przygotowanie IPD. IPD zawierać będzie dobór metod nauczania, ustalenie z UP działań dostosowanych do ich sytuacji osobistej i lokalnego rynku pracy.

Po odbyciu spotkań indywidulanych UP dopiero może uczestniczyć w szkoleniu o tematyce wskazanej z listy dostępnych w projekcie przez Doradcę zawodowego - każde szkolenie kończy się egzaminem zewnętrznym i uzyskaniem certyfikatu potwierdzającego daną kwalifikację zawodową. Wnioskodawca określa również podczas spotkań z uczestnikiem zarówno tematykę szkolenia jak i również czy UP będzie korzystał np. ze stażu zawodowego zgodnego z tematyką szkolenia. Jak wynika z powyższych wyjaśnień bez usługi świadczonej przez Wnioskodawcę Uczestnik nie mógłby dokonać przekwalifikowania się w nowym zakresie oraz odbyć stażu zawodowego.

W ramach projektów Wnioskodawca startuje w procesie przetargów - umieszczonych na stronach internetowych. Każda osoba posiadająca dane doświadczenie wymagane do realizacji zlecenia może wykonywać usługi dodatkowe.

Wnioskodawca świadczyłby usługi dodatkowe (usługi doradztwa lub inne), jeśli nie byłyby one zwolnione od podatku, ponieważ Wnioskodawca musi podać kwotę brutto w ofercie przetargowej, która zawierać będzie wszystkie koszty łącznie z VAT, podatkiem. Wnioskodawca nie wykonuje tych usług komercyjnie, tylko i wyłącznie w ramach projektów współfinansowanych ze środków UE.

Wszystkie podmioty świadczące takie usługi muszą podawać kwoty brutto, w związku z czym Wnioskodawca nie jest bardziej konkurencyjny niż inne osoby świadczące takie usługi gdyż opodatkowanie VAT ponosi Wnioskodawca nie podnosząc ceny o podatek. Zlecenia uzyskiwane są na drodze zasady konkurencyjności, rozeznania rynku lub poprzez inne zasady zamówień publicznych - gdzie wygrywa podmiot podający konkurencyjną cenę zawierającą wszystkie koszty.

Na każdym etapie biorą udział te same osoby, przechodzące określone ścieżki - formy wsparcia oferowane w projekcie. Liczba uczestników ściśle określona jest w każdym projekcie.

Wnioskodawca zapewnia materiały merytoryczne, materiały dodatkowe oraz wykłady i niezbędny sprzęt np. netbooki, aparat które będą pomocne przy realizacji usługi dodatkowej.

Usługodawcy, którym świadczone są usługi przez Wnioskodawcę są zwolnieni z VAT bo są podlegają art. 43 ust. l pkt 26 i 29 i realizują projekty, które są finansowane ze środków publicznych lub Unii Europejskiej w kwocie powyżej 70%.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają przeważający charakter edukacyjny ponieważ- podczas ich realizacji Uczestnicy zarówno realizują cele według definicji doradztwa zawodowego ale również otrzymują nowe informację i wykonują ćwiczenia praktyczne przez co nabywają nowych umiejętności z zakresu kompetencji miękkich np. radzenia sobie ze stresem, pisania dokumentów, nauczania się realizacji i wyznaczania celów, oraz przygotowują się samodzielnie do rozmów rekrutacyjnych. Wnioskodawca przytacza zakres z usług: Testy: przegląd wykształcenia, przebytych szkoleń, doświadczeń zawodowych, zainteresowań, umiejętności, cech osobistych i możliwości fizycznych UP, Identyfikację potrzeb UP na podstawie testów i rozmów przygotowanie IPD oraz dyskusja nt. równości szans K i M oraz stereotypów dotyczących płci; IPD zawierać będzie m.in.: ustalenie działań i form pomocy świadczonych UP w ramach proj., ustalenie działań do samodzielnej realizacji przez UP, terminy realizacji ustalonych działań, terminy i warunki zakończenia realizacji IPD, omówienie i przekazanie UP "Europejskiej karty równości K i M w życiu lokalnym" (równość szans) oraz zakres obowiązków jednej z przykładowych umów: Prowadzenia zajęć z zakresu Doradztwa zawodowego (obejmujących m. in.: zidentyfikowanie oczekiwań, mocnych i słabych stron Uczestnika Projektu, dokonanie bilansu posiadanych kompetencji, wykształcenia i doświadczenia zawodowego, określenie deficytów i potencjału zawodowego Uczestników Projektu; diagnoza wyżej wymieniona w kontekście sytuacji Uczestników Projektu rynku pracy, stymulowanie Uczestników Projektu-zwłaszcza kobiety, osoby niepełnosprawne, osoby powyżej 50 roku życia do kreowania/planowania ścieżki zawodowej bez względu na panujące stereotypy, pozytywnego nastawienia Uczestników Projektu do unikania stereotypowego podchodzenia do rozwoju zawodowego. Każdy z Uczestników Projektu ma zostać objęty Indywidualnym Planem Działania zgodnym ze standardem określonym w Ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) w tym:

  1. prowadzenia zajęć na szkoleniach organizowanych przez Zleceniodawcę w ramach projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, zgodnie z Harmonogramem ustalonym przez Zleceniodawcę, dla maksymalnie 20 osób (11 osób gr. 1 i 9 osób gr. 2), w łącznym maksymalnym wymiarze 80 godzin zegarowych (4 godziny zegarowe, dla każdego Uczestnika Projektu w systemie 4 spotkań po 1 godzinie zegarowej, średnio 1-2 razy w tygodniu), w następujący sposób: maksymalnie 44 godziny zegarowe dla gr. 1 oraz maksymalnie 36 godziny zegarowe dla gr. 2.,
  2. przygotowania materiałów dydaktycznych - testy, wywiady, materiały merytoryczne;
  3. dokumentowania testów oraz ewentualnie sporządzania zestawień osiągniętych wyników;
  4. przeprowadzenia ankiety monitorującej;
  5. przeprowadzenie Indywidualnych Planów Działania zgodnych ze standardem określonym w Ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
  6. prowadzenia poprawnej dokumentacji świadczenia usługi i przekazywania jej Zamawiającemu (m. in. dziennik obecności);
  7. Wykonywania dodatkowych czynności związanych z prowadzeniem zajęć:
    • rozprowadzania wśród UP materiałów przekazanych przez Zamawiającego,
    • zbierania od UP dokumentów uprawniających do uczestnictwa w zajęciach (uprawniających do uczestnictwa w szkoleniu-zaświadczenia i oświadczenia, wniosków, potwierdzających odbiór materiałów dydaktycznych;
    • oznaczenia sal oraz budynków, w których będą prowadzone zajęcia zgodnie z zasadami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020;
    • oznaczania materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.
    • ustawiania stolików i krzesełek w sali.


Wnioskodawca pragnie podkreślić jednak, iż według definicji doradztwa zawodowego oraz zadania zawodowe określone w charakterystyce zawodów doradca zawodowy ma w swoim zakresie: Zadania zawodowe doradcy zawodowego opisane w Klasyfikacji Zawodów i Specjalności Doradca zawodowy udziela pomocy w formie porad młodzieży i osobom dorosłym przy wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia. Uwzględnia przy tym możliwości psychofizyczne, sytuację życiową, potrzeby rynku pracy, możliwości systemu edukacyjnego.

Wnioskodawca przytacza również opis Poradnictwa- doradztwa zawodowego realizowanego przez publiczne służby zatrudnienia, który opiera się na zasadach:

  • bezpłatności
  • dostępności
  • dobrowolności
  • równości
  • swobody wyboru zawodu i miejsca pracy
  • poufności i ochrony danych osobowych

oraz Poradnictwo zawodowe realizowane przez agencje zatrudnienia opiera się na zasadach:

  • dostępności
  • dobrowolności
  • równości
  • swobody wyboru zawodu i miejsca pracy
  • poufności i ochrony danych osobowych.

Wnioskodawca podkreśla, że Uczestnicy w przeciwieństwie do prowadzenia porad komercyjnych nie zgłaszają się bezpośrednio do doradcy w celu uzyskania porad, tylko są obowiązkowo skierowani przez Firmy realizujące zadanie publiczne. W związku z czym Wnioskodawca uważa, że jego działalność w ramach realizacji usług przy projektach UE należy rozumieć jako usługę wspierającą, dodatkową i ściśle powiązaną z procesem przekwalifikowania się każdego uczestnika. Można ją porównać do szkolenia BHP, które jest obowiązkowe przed przystąpieniem do pracy. Szkolenie w ramach Doradztwa jest również obowiązkowe przed przystąpieniem do zmiany, podniesienia swoich kwalifikacji przez osoby bezrobotne. Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę że w trakcie realizacji projektu następuje cały proces przekwalifikowania się przez uczestników, który nie może odbyć się bez wsparcia doradcy na początku. Podkreślić należy również fakt, iż w porównaniu do prowadzenia zajęć-spotkań doradczych w ramach działalności agencji zatrudnienia, służb publicznych bądź prowadząc działalność gospodarczą skierowaną do klientów komercyjnych, podczas realizacji projektów unijnych doradca otrzymuje gotową listę uczestników, którzy wybrani zostali na podstawie rozmów rekrutacyjnych, spełnieniu określonych warunków postawionych na początku podczas sporządzania wniosku konkursowego przez firmę ubiegającą się o środki unijne. Na spotkaniach realizowane są zagadnienia związane z doradztwem, jednakże należy zauważyć, że doradca współpracuje tylko i wyłącznie z klientem dzięki obowiązkowemu stawieniu się klienta na szkolenia i przejściu całej ścieżki w celu uzyskania nowych kwalifikacji zawodowych a nie jak w przypadku realizacji doradztwa w innych instytucjach jest to proces gdzie klient sam zgłasza się po poradę.

Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, finansowane w całości ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dodatkowo, na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy VAT, niniejsze zwolnienie ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Zgodnie z kolei z przepisem § 13 ust. l pkt 20 rozporządzenia wykonawczego, ze zwolnienia korzystają także usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według opinii Wnioskodawcy usługa świadczona przez Wnioskodawcę jest usługą ściśle powiązaną z usługami podstawowymi - szkolenia zawodowe a wynagrodzenie Wnioskodawcy jest w 100 % finansowane, ze środków UE i podlegają ustawie o zwolnieniu z podatku VAT na mocy przytaczanej ustawy. W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o wydanie Interpretacji co do zwolnienia jego usług z podatku VAT w wysokości 23% i zastosowania zwolnienia zgodnie z przytoczonymi ustawami. Dodatkowo przytoczyć można informację zawarte na stronie http://www.radapodatkowa.pl/pl/a/Stawka-podatku-VAT-na-szkolenia-w-ramach-PO-KL-i-w-kontekście-tego-prawa-do-odliczenia-podatku-naliczonego gdzie pojawiła się informacja „Odwołać się tu można także do orzecznictwa sądów administracyjnych, jak chociażby do wyroku WSA w Gdańsku z 4 października 2011 r. (sygn. akt I SA/Gd 859/11), gdzie z kolei odwołano się do wyroku WSA w Krakowie: „zapis „finansowania w całości ze środków publicznych” nie odnosi się w ocenie Sądu do podmiotów dysponujących środkami, lecz rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środkami, które nie zostały uzyskane przez podmiot jako przychód z działalności gospodarczej”. WSA w Krakowie utrzymał swoje stanowisko w tym zakresie także w wyroku z 15 listopada 2011r. (sygn. akt I SA/Kr 1534/11). Stwierdził również, że „jednym z kosztów szkolenia, jest wynagrodzenie podmiotu przeprowadzającego szkolenie. W żadnym bowiem przepisie, który może zostać zastosowany w niniejszej sprawie, nie został postawiony wymóg aby podmiot organizujący szkolenie, był jednocześnie zobowiązany do jego przeprowadzenia. Skoro tak, maże on zlecić przeprowadzenie takiego szkolenia i wypłacić podmiotowi prowadzącemu szkolenie odpowiednie wynagrodzenie z otrzymanych środków publicznych. Oznacza to tym samym, że podmiot przeprowadzający szkolenie, jest finansowany ze środków publicznych”. Faktem w szczególności jest, iż nie ma przepisu stanowiącego wprost, że zwolnienie przysługuje jedynie bezpośredniemu beneficjentowi dofinansowania. Jak słusznie zauważył WSA w Krakowie„ normodawca stwierdził jedynie, że szkolenia mają być finansowane ze środków publicznych, zaś bez znaczenia prawnego pozostawiona została kwestia, w jaki sposób te środki publiczne zostaną otrzymane”.

Zwrócić również należy uwagę na stanowisko prezentowane na początku tego roku przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które wystąpiło do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji ogólnej w zakresie możliwości zwolnienia usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania z VAT, przy czym chodziło o szkolenia w ramach PO KL. Minister odmówił wprawdzie wtedy wydania interpretacji, zajął jednak w odpowiedzi na pismo m.in. takie stanowisko, że pojęcie „finansowanie ze środków publicznych” obejmuje zarówno sytuacje, gdy takie usługi są opłacane przez podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych, jak i gdy usługi te opłacają inne podmioty, bezpośrednio dysponujące tymi środkami. Dodatkowo Ministerstwo Rozwoju Regionalnego stwierdziło, że jego zdaniem wszystkie szkolenia w ramach programu POKL powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Jednym z celów głównych Programu jest bowiem wzrost zatrudnienia. „Stąd, generalnie przedmiot szkoleń realizowanych w ramach PO KL wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym, zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe, w opinii Instytucji Zarządzającej POKL wszystkie szkolenia w ramach POKL powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych”.

Według opinii Wnioskodawcy usługa świadczona przez Wnioskodawcę jest usługą ściśle powiązaną z usługami podstawowymi - szkolenia zawodowe mającymi na celu przekwalifikowanie się Uczestników Projektu a wynagrodzenie Wnioskodawcy jest w 100% finansowane, ze środków UE i podlegają ustawie o zwolnieniu z podatku VAT na mocy przytaczanej ustawy. W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o wydanie Interpretacji co do zwolnienia jego usług z podatku VAT w wysokości 23% i zastosowania zwolnienia zgodnie z przytoczonymi ustawami, podkreślając również, że Wnioskodawca nie prowadzi innej działalności komercyjnej a jego usługi świadczone są tylko i wyłącznie podmiotom otrzymującym środki z funduszy publicznych bądź z UE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji co do jego stanowiska i zwolnienia jego usług z podatku VAT w wysokości 23% i zastosowania zwolnienia zgodnie z przytoczonymi ustawami?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, finansowane w całości ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dodatkowo, na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy VAT, niniejsze zwolnienie ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Zgodnie z kolei z przepisem § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego, ze zwolnienia korzystają także usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Według opinii Wnioskodawcy usługa świadczona przez Wnioskodawcę jest usługą ściśle powiązaną z usługami podstawowymi - szkolenia zawodowe, a wynagrodzenie Wnioskodawcy jest w 100% finansowane, ze środków UE i podlegają ustawie o zwolnieniu z podatku VAT na mocy przytaczanej ustawy. W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o wydanie Interpretacji co do zwolnienia jego usług z podatku VAT w wysokości 23% i zastosowania zwolnienia zgodnie z przytoczonymi ustawami.

Według opinii Wnioskodawcy usługa świadczona przez Wnioskodawcę jest usługą ściśle powiązaną z usługami podstawowymi - szkolenia zawodowe mającymi na celu przekwalifikowanie się Uczestników Projektu a wynagrodzenie Wnioskodawcy jest w 100% finansowane, ze środków UE i podlegają ustawie o zwolnieniu z podatku VAT na mocy przytaczanej ustawy. W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o wydanie Interpretacji co do zwolnienia jego usług z podatku VAT w wysokości 23% i zastosowania zwolnienia zgodnie z przytoczonymi ustawami, podkreślając również, że Wnioskodawca nie prowadzi innej działalności komercyjnej z zakresu doradztwa zawodowego, a jego usługi świadczone są tylko i wyłącznie podmiotom otrzymującym środki z funduszy publicznych bądź z UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016., , poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z kolei zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. – z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W myśl zaś art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., poz. 2024) obowiązującej od 1 stycznia 2017 r. w art. 146a we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „2016 r.” zastępuje się wyrazami „2018 r.”.

Powyższe oznacza, iż ww. stawki wymienione w art. 146a pkt 1 ustawy oraz w art. 146a pkt 2 ustawy będą obowiązywały nadal do 31 grudnia 2018 r.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2016 r., poz. 2302), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r., poz. 885, z późn. zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Natomiast stosownie do art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
    2a. związki metropolitalne;
  1. jednostki budżetowe;
  2. samorządowe zakłady budżetowe;
  3. agencje wykonawcze;
  4. instytucje gospodarki budżetowej;
  5. państwowe fundusze celowe;
  6. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  7. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  8. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  9. uczelnie publiczne;
  10. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  11. państwowe i samorządowe instytucje kultury;
  12. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, iż przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zarówno przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, jak i przepis § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. uzależniają stosowanie zwolnienia od podatku VAT od tego, czy świadczona przez dany podmiot usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego będzie finansowana w określonej wysokości ze środków publicznych. Wprowadzony wymóg finansowania w określonej wysokości przedmiotowej usługi ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Powyższego nie wyklucza fakt, że w świadczeniu tej usługi uczestniczą podmioty trzecie w charakterze podwykonawców (niezależnie od tego, którym z kolei zleceniobiorcą w ewentualnym łańcuchu podwykonawców jest dany podwykonawca). Wydatkowanie przekazanych na realizację danego projektu środków publicznych przez ich dysponenta na realizację poszczególnych jego części (całości) przez podwykonawców, oznacza bowiem, że poszczególne części (całość) projektu realizowane przez podwykonawców są – z ekonomicznego punktu widzenia – finansowane ze środków publicznych. W konsekwencji względem nich znajduje zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisach (przy spełnieniu pozostałych warunków). Przedmiotowy warunek „finansowania ze środków publicznych” jest zatem spełniony zarówno w przypadku, gdy otrzymujący dofinansowanie ze środków publicznych sam świadczy przedmiotową usługę, jak również gdy w realizację tej usługi zaangażowany jest podwykonawca (dalsi podwykonawcy). Istotne jest jedynie to, żeby środki publiczne stanowiły rzeczywiste (w znaczeniu ekonomicznym) źródło finansowania przedmiotowych usług (co zakłada istnienie ścisłego związku pomiędzy otrzymanymi środkami publicznymi a realizowanymi świadczeniami). Podwykonawca korzystający ze zwolnienia winien zatem posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, również wtedy, gdy jest świadczona przez podwykonawcę (dalszych podwykonawców), podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy (odpowiednio § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.) pod warunkiem, że jest – z ekonomicznego punktu widzenia – finansowana (w całości lub w co najmniej 70%) ze środków publicznych.

Należy jednakże pamiętać, że świadczenie przez bezpośrednio otrzymującego dofinansowanie ze środków publicznych usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (na rzecz uczestników szkolenia lub/i ich pracodawców) nie oznacza, że świadczone przez podwykonawców (dalszych podwykonawców) poszczególne czynności stanowią w konkretnym przypadku usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (mimo tego, że wszystkie te czynności, wykonywane łącznie, składają się na taką usługę).

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla usług doradztwa zawodowego wraz z IPD świadczonych przed usługą szkoleniową.

Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz ww. przepisy, stwierdzić należy, iż w związku z tym, że Wnioskodawczyni nie jest jednostką działającą w ramach systemu oświaty ani uczelnią, czy też jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk czy jednostką badawczo-rozwojową, usługi szkoleniowe świadczone przez Zainteresowaną nie będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i lit. b ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień

Odnosząc się do ww. usług świadczonych przez Wnioskodawczynię, należy więc rozstrzygnąć, czy świadczone usługi są usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie zwolnienia z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29. I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.

Usługi szkoleniowe będą więc stanowiły usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania w myśl powyższych przepisów, gdy w zamierzeniu mają prowadzić do podwyższenia kwalifikacji zawodowych i poziomu wiedzy osób biorących udział w szkoleniach oraz mają na celu ich szeroko pojęty rozwój zawodowy. O świadczeniu usług w zakresie kształcenia możemy mówić wyłącznie wtedy jeśli wykonawca (świadczeniodawca) faktycznie świadczy całą usługę szkoleniową, czyli m.in. organizuje szkolenia, odpowiada za przeprowadzenie szkoleń, nadzoruje przebieg szkolenia. Organizacja szkolenia polega m.in. na opracowaniu całego projektu szkolenia, jego budżetu, na doborze lokalizacji (miejsca przeprowadzenia szkolenia), na doborze trenerów (osób prowadzących szkolenia), przygotowaniu agendy spotkania, opracowaniu sytemu rejestracji uczestników zapewnieniu uczestnikom materiałów związanych z konkretnym szkoleniem.

Zatem mając na uwadze powyższe rozważania należy wskazać, że pojęcia usług kształcenia zawodowego i doradztwa są pojęciami różniącymi się od siebie, a kierując się zasadą możliwie ścisłej wykładni przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnień od podatku, należy stwierdzić, że tylko w przypadku usług kształcenia zawodowego (przekwalifikowania zawodowego) – przy założeniu spełnienia pozostałych przesłanek – możemy mówić o zwolnieniu z opodatkowania.

Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, jak wskazano wyżej, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Doradztwo zawodowe, w odróżnieniu od kształcenia, ma za zadanie swojego rodzaju zdiagnozowanie problemów podmiotu i przedstawienie możliwych działań mających na celu optymalizację dostosowania zawodowego z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego i profesjonalnego, uwzględniającą indywidualne cechy charakteru, zainteresowania danego podmiotu. Doradztwo co do zasady sprowadza się do udzielenia pomocy, w konkretnym problemie zawodowym, co ściśle jest uzależnione od analizy indywidualnych czynników, różnych w odniesieniu do różnych podmiotów.

Tym samym usługi doradztwa jako takie co do zasady nie korzystają ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ani § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W konsekwencji, z uwagi na to, że świadczone przez Wnioskującą usługi nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, zaś spełnienie tego warunku jest konieczne do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, badanie dalszych przesłanek wynikających z tego przepisu jest bezprzedmiotowe. Tym samym, bez znaczenia w tym przypadku jest okoliczność, że opisane usługi finansowane są w całości ze środków publicznych.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług doradztwa zawodowego wraz z IPD świadczonych przed usługą szkoleniową, nie będą również korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT jako usługi ściśle związane z usługami podstawowymi, o których mowa w art. 43 ust. 17a ustawy. Przepis ten wprost stanowi, że zwolnienia, o których mowa m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 29, mają zastosowanie do świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe

Aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z usługami kształcenia, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie zatem z definicją słownikową zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006 „związek” to „stosunek między rzeczami, zjawiskami itp. połączonymi ze sobą w jakiś sposób”.

Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że nie dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że redagując art. 43 ust. 17 i ust. 17a w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy, polski ustawodawca uwzględnił wnioski wypływające z orzecznictwa TSUE.

Zatem, należy wskazać, że aby wykonywana przez podwykonawcę – na rzecz zlecającego usługę – czynność, która nie stanowi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, lecz jest usługą związaną z usługą podstawową podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia nie wystarczy, że jest ona finansowana w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W takim przypadku zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

  • usługa jest niezbędna do wykonania usługi podstawowej,
  • podwykonawca jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lub 29 ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 13 lub 14 rozporządzenia,
  • celem wykonania tej usługi nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Przy czym wyżej wymienione warunki muszą być spełnione łącznie aby dana usługa mogła być potraktowana jako usługa ściśle związana z usługą szkoleniową i mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o wskazane przepisy.

Wskazać należy, że zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału, całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, w tym w zakresie stosowania właściwej stawki VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Oznacza to, że opodatkowanie świadczeń pomocniczych, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym zasadom opodatkowania, jakim podlega świadczenie główne. Pogląd taki został ukształtowany w orzeczeniu TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), w którym Trybunał stwierdził, że „Z jedną usługą mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub kilka elementów należy uznać za usługę główną, a jeden lub kilka elementów za usługi pomocnicze, objęte tym samym reżimem podatkowym, co usługa główna.” (podobnie w orzeczeniu w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV).

Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast, czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez czynności pomocniczej usługi głównej. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni świadczy usługi dla firm szkoleniowych, które realizują usługi szkoleniowe w ramach projektów współfinansowanych ze środków unii europejskiej w ramach programów operacyjnych POWER oraz RPO. Projekty z danego zakresu skierowane są głównie dla osób wykluczonych społecznie, osób długotrwale bezrobotnych i o niskich kwalifikacjach które po ukończeniu udziału w projekcie nabywają nowe kwalifikację i umiejętności. W realizowanych przez Wnioskodawczynię projektach każdy uczestnik projektu zobligowany jest do przejścia zaplanowanej ścieżki procesu przekwalifikowania się i nabycia nowych kwalifikacji i umiejętności. Ścieżka dla każdego działania ustalona i określona jest odgórnie według wytycznych zawartych m.in. w zapisach dokumentu SZOOP POWER. W dokumencie zawarte są szczegółowe wytyczne dostosowane do działań przewidzianych dla odpowiednich formy wsparcia, jakie muszą przejść uczestnicy danego projektu w celu przekwalifikowania się do nowego zawodu.

W niniejszej sprawie stwierdzić należy, iż podmiotem, który świadczy usługę podstawową (szkoleniową), są Zleceniodawcy. Tylko więc Zleceniodawcy szkolenia mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego z racji usług ściśle związanych z usługą szkoleniową. Wnioskodawczyni takiego przywileju nie ma. Przedmiotem niniejszej interpretacji nie są bowiem usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię, gdyż tych Zleceniodawca Wnioskodawcy nie zlecił, lecz usługi doradztwa zawodowego wraz z IPD świadczonych przed usługą szkoleniową.

Jak wynika z powołanego już w niniejszej interpretacji wyroku w sprawie Horizon College, po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE (por. pkt 34 wyroku Horizon College). Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu (por. pkt 38 wyroku Horizon College). Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT (por. pkt 42 wyroku Horizon College).

Zastosowanie zwolnienia z tytułu świadczenia usług lub dostawy towarów ściśle związanych z działalnością edukacyjną wymaga w szczególności tego, ażeby podmiot dokonujący tej czynności można było uznać za odpowiedni podmiot prawa publicznego lub inną instytucję działającą w tej dziedzinie, której cele są uznane za podobne przez dane państwo członkowskie (w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE). Podmiotem takim może być podmiot, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 28 i pkt 29 ustawy. Jeżeli zatem dany podmiot jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 28 i pkt 29 ustawy, zostanie spełniona ww. przesłanka podmiotowa dla zastosowania zwolnienia przy świadczeniu przez ten podmiot innej usługi niebędącej usługą edukacyjną jeśli tylko ta usługa jest usługą ściśle związaną z usługą kształcenia.

Zgodnie z regulacjami zawartymi w treści art. 43 ust. 17 i 17a ustawy omawiane zwolnienie nie ma zastosowania do dostaw towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługą podstawową (tu usługą korzystającą ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy), jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (co stanowi implementację art. 134 dyrektywy 2006/112/WE). Zwolnienie znajduje natomiast zastosowanie wobec dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z ww. usługą podstawową dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak wskazała Wnioskodawczyni w niniejszej sprawie prowadzona przez nią usługa jest usługą dodatkową pozostającą w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem proponowanym dla każdego uczestnika w ramach projekcie, gdyż dopiero po zakończeniu całej ścieżki kształcenia (np. spotkania z doradcą, spotkania z psychologiem, szkolenie zawodowe, staż) pozwoli uczestnikowi na rozpoczęcie pracy zarobkowej, w zakresie jaki został wskazany i zrealizowany poprzez szkolenie, które są niezbędne do wykonywanego zawodu.

Jednakże mając na uwadze powyższe rozważania w analizowanej sprawie wykonywanych przez Wnioskodawczynię działań przed rozpoczęciem szkolenia nie można uznać za usługi ściśle związane ze świadczoną usługą przeprowadzenia szkoleń z zakresu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych zmierzającą do przekwalifikowania się osób biorących udział w danych szkoleniach. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię z zakresu analizy ścieżki kariery, pomocy przy wyborze kierunku szkolenia zawodowego oraz określeniu dalszego postępowania nie mają związku z usługami polegającymi na przeprowadzeniu szkoleń. Należy podnieść, że szkolenia w zakresie aktywizacji osób bezrobotnych mogłyby się odbyć bez usług polegających na udzielaniu bezrobotnym wsparcia w poszukiwaniu zatrudnienia poprzez wsparcie w wyszukaniu miejsca pracy, analizy ścieżki kariery, czy pomoc przy wyborze kierunku szkolenia zawodowego. Świadczone doradztwo i opracowanie programu/ścieżki kariery nie może zostać uznane za ściśle związane z usługą główną, gdyż brak ww. usług nie spowodowałby niemożności przeprowadzenia szkolenia z zakresu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych. Zatem niniejsze usługi nie będą również zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia jako usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Zatem mając na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię polegających na usługach doradztwa zawodowego wraz z IPD świadczonych przed usługą szkoleniową, które polegałby na wsparciu w wyszukaniu miejsca pracy, analizy ścieżki kariery, czy pomoc przy wyborze kierunku szkolenia zawodowego nie znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.

Tym samym niniejsze czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię podlegają opodatkowaniu stawką podstawową 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Tym samym w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj