Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-3.4510.1016.2016.1.KB
z 3 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 listopada 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 1 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu Obligacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu Obligacji.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i jest podatnikiem podatku CIT, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Kontrahent Wnioskodawcy (dalej: „Emitent”), 30 grudnia 20IX r. wyemitował obligacje zerokuponowe z dyskontem (dalej: „Obligacje”). W rezultacie cena emisyjna Obligacji została ustalona poniżej ich wartości nominalnej.

Obligacje następnie zostały objęte przez Spółkę, w wyniku czego stała się ona obligatariuszem z tytułu wyemitowanych Obligacji.

W rezultacie cena emisyjna Obligacji została ustalona poniżej ich wartości nominalnej.

Zgodnie z warunkami emisji Obligacji dzień wykupu Obligacji przypadał na 31 grudnia 201X+1 roku.

Stosownie do treści artykułu 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o obligacjach (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 238), Spółka oraz Emitent zamierzają zawrzeć porozumienie (dalej: „Porozumienie”), na mocy którego dojdzie do zmiany:

  • terminu wykupu obligacji w ten sposób, że dzień wykupu zostanie ustalony na dzień 31 grudnia 201X+2 roku;
  • wartości nominalnej Obligacji w ten sposób, że wartość ta zostanie zwiększona, w wyniku czego zwiększeniu ulegnie różnica między wartością nominalną, a wartością emisyjną Obligacji.

Wyżej wskazana zmiana nie spowoduje umorzenia dotychczasowych obligacji, a co za tym idzie emisji w ich miejsce „nowych” obligacji. Nie dojdzie również do kapitalizacji dyskonta - co oznacza, że wartość dotychczas ustalonego dyskonta nie zostanie wliczona (skapitalizowana) do nowej wartości, od której naliczane będą odsetki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W którym momencie Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy z tytułu Obligacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy w momencie wykupu Obligacji. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, dalej: „ustawa CIT”), przychodami są, co do zasady, otrzymane pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia wskazane w ustawie CIT. Zatem, ustawodawca wskazał, że przychodami podatkowymi są wszelkie otrzymane kwoty pieniężne i inne świadczenia (zgodnie z zasadą kasową w dacie ich otrzymania).

Jednocześnie, na mocy art. 12 ust. 3 ustawy CIT, ustawodawca przewidział wyjątek od wskazanej powyżej zasady, wskazując, że przychodami podatkowymi są także związane z działalnością gospodarczą należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (zasada memoriałowa).

Mając powyższe na względzie należy podkreślić, że ustawodawca w ustawie CIT określił dwa zasadnicze momenty powstania przychodu podatkowego - zasadę kasową, zgodnie z którą momentem powstania przychodu podatkowego jest otrzymanie przez podatnika pieniędzy lub innych świadczeń oraz zasadę memoriałową, zgodnie z którą przychód powstaje w dacie, w której przychód stał się należny, niezależnie od tego, czy podatnik faktycznie przysporzenie otrzymał.

Ustawa CIT nie zawiera szczególnych regulacji w zakresie zasad rozpoznawania przychodu podatkowego z tytułu dyskonta od obligacji. Oznacza to, że przy ustalaniu momentu powstania przychodu podatkowego z tytułu dyskonta należy opierać się na zasadach ogólnych, wynikających z art. 12 ustawy CIT.

Rozstrzygnięcia wymaga więc kwestia, czy przychód z tytułu dyskonta od obligacji powinien zostać rozpoznany przez podatnika zgodnie z ww. metodą kasową, czy też metodą memoriałową.

W opinii Spółki, przychód związany z dłużnymi instrumentami finansowymi, w przedmiotowym wypadku obligacjami, powstaje w momencie ich wykupu przez emitenta, bowiem wówczas dochodzi do faktycznej realizacji dyskonta. Również w tej dacie zgodnie z art. 16 ust. l pkt 8 ustawy CIT, obligatariusz uprawniony jest do rozpoznania wydatków poniesionych na nabycie obligacji.

Należy więc podkreślić, że skoro wierzytelność z tytułu obligacji nie zostanie zaspokojona z majątku dłużnika (emitenta) to przychód obligatariusza nie powstanie i nie będzie również podstaw do rozpoznania kosztów podatkowych związanych z nabyciem obligacji, a w konsekwencji nie powstanie dochód w wysokości dyskonta. Przyjęcie odrębnego poglądu mogłoby prowadzić do przedwczesnego powstania przychodu po stronie obligatariusza przy jednoczesnym braku jego uprawnienia do rozpoznania odpowiadającego przychodowi kosztu podatkowego.

Przenosząc powyższe na grunt analizowanego zdarzenia przyszłego należy podkreślić, że jeżeli do wykupu Obligacji dojdzie w dacie wynikającej z Porozumienia (31 grudnia 201X+2 roku), to w dacie tej Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy związany z Obligacjami, bowiem to z faktyczną datą spłaty wierzytelności z Obligacji wiąże się obowiązek rozpoznania przychodu przez Spółkę.

Powyższe potwierdzone zostało między innymi w interpretacji:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 grudnia 2007 r., sygn. IPPB3/423-254/07-2/JB;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 21 października 2014 r., sygn. IPPB3/423-757/14-2/JBB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj