Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP2.4512.532.2016.1.MC
z 5 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2016 r. (data wpływu 17 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2016 r. (data wpływu 8 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…..” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…..”. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2016 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina …. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina będzie inwestorem zadania w zakresie ochrony przyrody pod nazwą „….” polegającym na:

  • odtworzenie ścieżki historyczno-przyrodniczej „….” (oznakowanie Trasy),
  • wykonanie remontu 2 mostków w …. i 1 mostu …..,
  • remont nawierzchni 600 mb drogi gminnej ….,
  • wykonanie 30 wiat wystawienniczych z planszami edukacyjnymi w „…..”,
  • utworzenie punktu widokowego na grodzisku ….,
  • wypas muraw kserotermicznych grodziska …. (stadem owiec),
  • wykaszanie 0,10 ha muraw kserotermicznych ….,
  • opracowanie i wydanie 5000 egz. folderów informacyjno-edukacyjnych,
  • wydanie 1000 egz. kalendarzy ściennych,
  • przeprowadzenie konferencji informacyjnej na temat cennych gatunków i siedlisk,
  • nabycie 0,40 ha gruntów na dwóch działkach ewidencyjnych …., po których faktycznie w terenie przebiega droga gminna …...

Projekt realizowany przy udziale środków z budżetu Unii Europejskiej. Planowane do dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w kwocie 836.223,00 zł. Całkowita wartość projektu 983.792,00 zł. Planowany okres realizacji 01.02.2017-30.10.2018.

Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu: zagrożeniem dla wielu gatunków i siedlisk jest niekontrolowana presja ze strony turystów, w tym sporty oraz różne formy czynnego wypoczynku i rekreacji w plenerze. Rozwiązaniem tego problemu jest odpowiednie ukierunkowanie ruchu turystycznego, które nie będzie kolidować z ochroną przyrody, a wręcz będzie ją wspierać, wraz z kanalizacją ruchu turystycznego, niezbędne jest edukowanie i informowanie społeczeństwa.

Gmina …. z każdym rokiem przyciąga coraz większą liczbę turystów. Jedną z głównych wizytówek gminy jest obszar użytku ekologicznego „….”, który jednocześnie zlokalizowany jest na terenie ….. Obszaru Chronionego Krajobrazu i Obszarów Natura 2000:SOO „….” i OSO „….”. Rosnąca liczba turystów na terenie Gminy …. stwarza zagrożenie dla chronionych okazów fauny i flory, w tym na obszarze Natura 2000. Rozwiązaniem tego problemu jest odpowiednia kanalizacja ruchu turystycznego.

W tym celu niezbędne jest odnowienie elementów ścieżki historyczno-przyrodniczej „….”, które wiosną 2016 r. zostały zdemontowane z powodu znacznego stopnia zdegradowania. Wobec braku oznakowania w terenie turyści na własną rękę poszukują atrakcji na użytku ekologicznym. Często poszukiwania te pozostają w kolizji z przyrodą.

Problemem jest również zaśmiecanie obszaru przez turystów. Na przebiegu ścieżki historyczno-przyrodniczej „….” przed jej zanieczyszczeniem, ustawione były kosze na śmieci, dzięki czemu udawało się zmniejszyć problem zaśmiecenia. Obecnie turyści (a zwłaszcza wędkarze) pozostawiają swoje śmieci w miejscach postoju, w tym również wyrzucając je do zbiorników wodnych (także rzek: …..).

Istniejące szlaki turystyczne prowadzą głównie drogami gminnymi i pasem drogi granicznej, w tym drogą gminną nr ….., której przebieg wymaga uporządkowania. Na pewnym odcinku, droga ta faktycznie przebiega po działkach prywatnych. Przywrócenie jej pierwotnego przebiegu nie jest możliwe, z uwagi na uwarunkowania techniczne (znaczne obniżenie terenu, teren zalewowy). Z uwagi na to zaplanowano zakup części działek, po których droga faktycznie przebiega w terenie. Miejscem, które często jest odwiedzane przez turystów jest grodzisko w ….. Oprócz dwóch zdegradowanych tablic informacyjnych nie ma tam żadnej infrastruktury turystycznej. Usytuowanie tam punktu widokowego jest odpowiedzią na potrzeby zgłaszane przez turystów.

Jedną z wizytówek Gminy …. jest rzadka i cenna fauna i flora. Niestety, obserwowane w ostatnich latach odchodzenie od tradycyjnych metod gospodarowania w rolnictwie (głównie wypas) negatywnie wpływa na chronioną roślinność muraw kserotermicznych. Czynna ochrona tego siedliska przyrodniczego i tworzących mu innych ostoi i siedlisk wynika z planów zadań ochronnych dla Obszarów Natura 2000 …. i …….

Problemem jest również niski poziom wiedzy w społeczeństwie na temat gatunków i obszarów chronionych. Problem ten ma być rozwiązany w projekcie poprzez publikacje i konferencje oraz spotkania z mieszkańcami turystami. Kanalizacji ruchu turystycznego służyć będzie także budowa wiat turystycznych na działce nr …. (tzw. „…”). Na działce tej odbywają się corocznie Uroczystości Dnia Samorządowca. Istniejąca tam infrastruktura turystyczna (zadaszona wiata ze sceną) jest ogólnie dostępna.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Gmina …. nie może odzyskać poniesionego podatku VAT, gdyż nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego, ponieważ Gmina …. nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej w obiektach powstałych lub odtworzonych (wyremontowanych). Stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 7 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Wśród zadań tam wymienionych znajdują się m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody, gminnych dróg i mostów, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, turystyki, w tym terenów rekreacyjnych.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zakup z którego wynika podatek naliczony, musi być związany w wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przy realizacji przedmiotowej inwestycji nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług związanych z zadaniem. Przedmiotowy teren obecnie jak i po zrealizowaniu zadania stanowić będzie obszar chroniony ekologicznie „….”, który zlokalizowany jest na terenie …. Obszaru Chronionego Krajobrazu i Obszarów Natura 2000 ogólnie dostępny dla turystów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zdarzeniem opisanym w poz. 67 wniosku ORN-IN Gmina …. nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od planowanego do realizacji zadania, a po jego zrealizowaniu zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina …. jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie inwestorem zadania pod nazwą „…..”. Faktury będą wystawiane na Gminę …., ale nie może ona odzyskać poniesionego podatku VAT, gdyż nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego, ponieważ Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej w obiektach powstałych lub odtworzonych (wyremontowanych). Stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie - zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 7 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz .446, z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Wśród zadań tam wymienionych znajdują się m.in. sprawy z zakresu: ochrony środowiska i przyrody, gminnych dróg i mostów, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, turystyki, w tym terenów rekreacyjnych.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zakup z którego wynika podatek naliczony, musi być związany w wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przy realizacji przedmiotowej inwestycji nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług związanych z zadaniem. Przedmiotowy teren obecnie jak i po zrealizowaniu zadania stanowić będzie obszar chroniony ekologicznie „…. „który zlokalizowany jest na terenie …. Obszaru Chronionego Krajobrazu i Obszarów Natura 2000 ogólnie dostępny dla turystów .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na podstawie art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy), kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy) i zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 powołanej ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „…..”, ponieważ nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj