Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-716/14/PS
z 14 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją pn „xxx” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „xxx”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie nie jest podmiotem działającym dla osiągnięcia zysku i nie prowadzi działalności gospodarczej. Od listopada 2013 r. realizuje projekt pn „xxx”, współfinansowany ze środków Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, w ramach tzw. „małych projektów”. Zakończenie realizacji projektu przewidziane zostało na koniec czerwca 2014 r.


W ramach projektu Stowarzyszenie:


  1. Zakupiło instrumenty dla kapeli ludowego Zespołu xxx - akordeon, kontrabas 3/4, pokrowiec do kontrabasu, bęben marszowy oraz klarnet, które stanowią podstawę dla istnienia i związek z tradycją działania kapeli ludowej (faktura VAT).
  2. Zakupiło ludowe stroje krajeńskie dla tancerzy Zespołu xxx (stroje ludowe damskie krajeńskie oraz stroje ludowe męskie k.), prezentujące dorobek kulturowy oraz świadczące o przynależności do regionu historycznej K. (umowa o dzieło).
  3. Przeprowadza cykl 5 spotkań dla dzieci i młodzieży ze sztuką ludową. Zajęcia te są bezpłatne i ogólnodostępne. Ich odbiorcami są dzieci i młodzież szkolna. W trakcie spotkań prezentowane są m. in. regionalne stroje ludowe, tańce ludowe. Przeprowadzana jest także nauka o instrumentach, stanowiąca być może zaczątek edukacji muzycznej obejmującej zarówno śpiew, grę na instrumencie oraz taniec (bezkosztowo).
  4. Uczestniczy w lokalnych i regionalnych wydarzeniach promocyjnych. Na stoisku aranżowanym przez Stowarzyszenie znajdują się m. in. stroje ludowe, w tym stroje krajeńskie oraz ludowe instrumenty, a także foldery promujące region historycznej K. (bezkosztowo).


W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie ponosi koszty obsługi księgowej projektu (faktura VAT). Realizacja projektu przyczynia się do rozwijania aktywności społeczności lokalnej obszaru objętego LSR „Łączy nas xxx”, tj. powiatu xxx. W związku z realizacją niniejszego projektu Stowarzyszenie nie dokonywało, nie dokonuje i nie będzie dokonywało żadnych dostaw towarów oraz nie świadczyło, nie świadczy i nie będzie świadczyło żadnych usług.


W związku z powyższym opisem zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.


Czy w związku z realizacją ww. projektu Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług, poniesionego w związku z jego realizacją, finansowanego ze źródeł zewnętrznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług VAT z tytułu realizacji opisanego projektu w jakiejkolwiek formie, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje – co do zasady – wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupach dokonanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż – jak wskazano we wniosku – efekty projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj