Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1466/13/AJ
z 31 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2013 r. (data wpływu 31 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie


  • zwolnienia od podatku dostawy książek – jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania stawką 23% dostawy komputerów i innego sprzętu biurowego oraz mebli - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy książek, komputerów i sprzętu biurowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Biblioteka jest instytucją kultury Województwa oraz Miasta, wpisaną do rejestru instytucji kultury. Biblioteka posiada osobowość prawną. Podstawą działalności jest:


  1. Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach;
  2. Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;
  3. Umowa w sprawie wspólnego prowadzenia i finansowania instytucji kultury zawarta pomiędzy Województwem a Gmina Miasta;
  4. Statut nadany uchwałą Sejmiku Województwa z dnia 25 czerwca 2012 r.


W skład zasobów Biblioteki wchodzą książki, które z uwagi na różne okoliczności, w szczególności takie jak: liczba posiadanych egzemplarzy, stan fizyczny, wartość merytoryczna, nie są udostępniane czytelnikom. Ksiązki te zostały nabyte w drodze zakupów własnych, zakupów przekazanych z dotacji lub darowizn oraz zostały otrzymane w drodze darowizny. Nabycie następowało w różnych latach, w tym również w okresie przed wprowadzeniem podatku od towarów i usług. Część książek posiada oznaczenie ISBN, jednakże niektóre wolumeny pozbawione są tego oznaczenia.

Niezależnie od książek Biblioteka dysponuje używanymi, zbędnymi ruchomościami, stanowiącymi wyposażenie filii biblioteki, takimi jak: komputery i inny sprzęt biurowy, meble. Okres ich używania jest każdorazowo dłuższy niż 6 miesięcy.

Podstawową działalnością jest realizowanie zadań określonych w ustawie o bibliotekach. Jednak dodatkowo prowadzi działalność polegającą na wynajmie pomieszczeń, sal konferencyjnych, czy działalności poligraficznej. Od 2014 r. Biblioteka planuje rozpoczęcie sprzedaży używanych książek zbędnych dla prowadzonej działalności, a także sprzedaż zbędnych ruchomości.

Sprzedaż będzie ewidencjonowana poprzez kasy fiskalne, a na życzenie nabywcy, fakturą VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Jaką stawką podatku VAT powinna być obciążona sprzedaż książek używanych?
  • Jaką stawką podatku VAT powinna być obciążona sprzedaż zbędnych używanych ruchomości?


Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na okoliczność, że działalność polegająca na udostępnianiu zbiorów bibliotecznych jest działalnością ustawowo nieodpłatną i zwolnioną od podatku VAT, sprzedaż używanych książek będzie zwolniona od podatku od towarów i usług. Na poparcie powyższego Biblioteka powołała treść art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.

Odnośnie stawki podatku właściwej dla sprzedaży używanych ruchomości Biblioteka stwierdziła, że z uwagi na niemożność w sposób jednoznaczny przyporządkowania ich do działalności polegającej wyłącznie na udostępnianiu zbiorów bibliotecznych, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg 23% stawki podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest


  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku dostawy książek,
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania stawką 23% dostawy komputerów i innego sprzętu biurowego oraz mebli.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5% (art. 41 ust. 2a ustawy).

Zgodnie z brzmieniem poz. 32 ww. załącznika do ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5% podlegają książki drukowane – wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braillea – ex 58.11.1, gdzie ex – dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z powyższego przepisu wynika, że prawo do zwolnienia od podatku przysługuje wówczas, gdy łącznie są spełnione przesłanki w nim określone, a mianowicie:


  1. towar mający być przedmiotem dostawy służył wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku,
  2. przy nabyciu towaru przysługiwało prawo do odliczenia podatku należnego.


Do dnia 31 grudnia 2013 r. powyższy przepis miał następujące brzmienie: „Zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.”

W myśl obowiązującego do ww. daty ust. 2 powyższego artykułu, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2013 r., poz. 829), do podstawowych zadań biblioteki należy obsługa użytkowników, przede wszystkim udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej, zwłaszcza informowanie o zbiorach własnych, innych bibliotek, muzeów i ośrodków informacji naukowej, a także współdziałanie z archiwami w tym zakresie.

Usługi bibliotek, których organizatorami są podmioty określone w art. 8 ust. 2, są ogólnie dostępne i bezpłatne, z zastrzeżeniem ust. 2 (art. 14 ust. 1 ustawy o bibliotekach).


Zgodnie z art. 14 ust. 2 powołanej wyżej ustawy, opłaty mogą być pobierane:


  1. za usługi informacyjne, bibliograficzne, reprograficzne oraz wypożyczenia międzybiblioteczne;
  2. za wypożyczenie materiałów audiowizualnych;
  3. w formie kaucji za wypożyczone materiały biblioteczne;
  4. za niezwrócenie w terminie wypożyczonych materiałów bibliotecznych;
  5. za uszkodzenie, zniszczenie lub niezwrócenie materiałów bibliotecznych.


Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że udostępnianie zbiorów bibliotecznych należy do zadań nałożonych na biblioteki na mocy ww. ustawy. Świadczenie usług bibliotecznych, poza wyjątkami, o których mowa w powołanym art. 14 ust. 2 ustawy o bibliotekach, jest nieodpłatne i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Biblioteka jest instytucją kultury wpisaną do rejestru tego typu jednostek prowadzonego przez wojewodę. Posiada zasoby książek, które ze względu na ilość posiadanych egzemplarzy, stan fizyczny, wartość merytoryczną, nie są udostępniane czytelnikom. Książki te zostały nabyte w drodze zakupów własnych, zakupów przekazanych z dotacji lub darowizn oraz zostały otrzymane w drodze darowizn. Część książek posiada oznaczenie ISBN, jednakże niektóre wolumeny pozbawione są tego oznaczenia. Biblioteka jest właścicielem zbędnych używanych ruchomości, stanowiących wyposażenie filii biblioteki, takich jak: komputery, sprzęt biurowy i meble. Podstawową działalnością Biblioteki jest realizowanie zadań określonych w ustawie o bibliotekach. Dodatkowo prowadzi działalność polegającą na wynajmie pomieszczeń, sal konferencyjnych, czy działalności poligraficznej. W 2014 r. Biblioteka planuje sprzedaż używanych książek, zbędnych dla prowadzonej działalności, a także sprzedaż zbędnych ruchomości (komputerów i innych sprzętów biurowych oraz mebli).

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że - jak słusznie stwierdziła Biblioteka – planowana dostawa ruchomości (komputerów i innych sprzętów biurowych oraz mebli) będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.


Nie można jednak zgodzić się ze stanowiskiem dotyczącym zwolnienia od podatku planowanej dostawy książek, o których mowa we wniosku, gdyż nie były one wykorzystywane przez Bibliotekę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. Należy bowiem zauważyć – na co zwróciła uwagę również Biblioteka – że działalność polegająca na udostępnianiu zbiorów bibliotecznych jest działalnością nieodpłatną. Zatem nie jest ona zwolniona od podatku, ponieważ zwolnieniu mogą podlegać jedynie czynności odpłatne lub zrównane z nimi. W konsekwencji należy stwierdzić, że:


  • dostawa książek posiadających symbol ISBN – zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy, w zw. z poz. 32 załącznika nr 10 do niej - będzie podlegała opodatkowaniu 5% stawką podatku,
  • dostawa książek nieposiadających symbolu ISBN – będzie opodatkowana 23% stawką podatku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj